پراپ تریدینگ چیست؟

پراپ تریدینگ چیست

پراپی

زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه

تاریخ انتشار : 2023/06/03

اگر یک تریدر حرفه‌ای هستید و بسیاری از معاملات خود را در بازارهای مالی مانند فارکس، با موفقیت انجام می‌دهید، ولی نداشتن سرمایه زیاد امکان کسب درآمد بالا را از شما گرفته، یک خبر خوب برایتان داریم!

یک روش معاملاتی وجود دارد که می‌توانید در کنار استعداد بالای خود در معامله‌گری، با هر سرمایه‌ای که دارید، درآمد زیادی از این کار کسب کنید.

 این روش پراپ تریدینگ نام دارد!

اگر می‌خواهید درباره مفهوم پراپ تردینگ، نحوه کار و ویژگی‌های آن اطلاعات کاملی کسب کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

مفهوم پراپ تریدینگ (proprietary trading)

اگر بخواهیم مفهوم پراپ تریدینگ را به زبان ساده تعریف کنیم، می‌توانیم بگوییم:

پراپ تریدینگ یک روش سرمایه‌گذاری و معامله‌گری در بازارهای مالی مانند فارکس و ارز دیجیتال است. در این روش، شرکت‌های پراپ تریدینگ سرمایه‌ای را برای معامله و ترید در بازارهای مالی در اختیار شما قرار می‌دهند تا با استفاده از آن و با توجه به مهارت و توانایی خودتان در این بازارها سود کنید.

شاید برای شما این سوال ایجاد شود که چرا یک شرکت باید سرمایه خود را برای معامله‌گری در اختیار کسی قرار دهد و سود پراپ تردینگ برای این شرکت‌ها چیست؟ 

ساده است؛ چون در سود شما از هر ترید شریک می‌شوند! اگر شما با معامله‌گری به‌وسیله سرمایه این شرکت‌ها به سود برسید، شرکت به‌جای کارمزد و کمیسیون و… درصد مشخصی از سود شما را بر می‌دارد و درآمد آن از این راه تامین می‌شود. 

یکی از مزایای پراپ تریدینگ آن است که شما در ضررکردنِ شرکت سهیم نمی‌شوید و تنها مواقعی که سود کردید می‌توانید آن را دریافت کنید. 

اگر شما با ضرر مواجه شوید، نهایتِ کاری که شرکت ارائه‌دهنده سرمایه انجام می‌دهد، متوقف‌کردنِ معاملات شما است. 

ناگفته نماند که هر یک از این شرکت‌ها برای خود حد ضرر مشخص می‌کنند و اگر شما به آن حدبرسید، حساب‌تان بسته خواهد شد.

در نتیجه، اگر سرمایه خاصی برای معامله‌گری در بازارهای مالی و کریپتو در اختیار ندارید ولی توانایی و مهارتش را دارید می‌توانید به‌راحتی کسب درآمد از پراپ تریدینگ را شروع کنید. 

تا اینجا مفهوم پراپ تریدینگ را متوجه شدیم. در ادامه بیشتر به جزئیات این موضوع خواهیم پرداخت.

 

کسب درآمد از پراپ تریدینگ

 

نحوه کار پراپ تریدینگ و ویژگی‌های آن

به طور کلی، پراپ تریدینگ به‌معنای همکاری با معامله‌گران موفق در جهت کسب سود از بازارهای مالی از سراسر جهان است؛ اما این کار چگونه انجام می‌شود؟

در روش پراپ تریدینگ، شرکت‌هایی که سرمایه‌های کلانی در اختیار دارند، اقدام به همکاری با معامله‌گران حرفه‌ای در جهت رشد سرمایه خود می‌کنند. دلیل این کار چیست؟

 اگر این شرکت‌ها قصد داشته باشند سرمایه خود را به‌صورت یکجا معامله کنند و با کسب سود آن را رشد دهند، ریسک آن‌ها تا حد زیادی بالا می‌رود. به همین دلیل، آن‌ها این سرمایه را بین چندین معامله‌گر تقسیم می‌کنند تا در صورت ضررهای هنگفت، تمام سرمایه‌‌شان بر باد نرود!

حالا این معامله‌گران چگونه با پلتفرم های پراپ تریدینگ همکاری می کنند ؟ 

اگر شما می‌خواهید به‌عنوان یک معامله‌گر در شرکت‌های پراپ تریدینگ همکاری کنید، ابتدا باید یک چالش یا آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید. 

لازم به ذکر است که معمولا شرکت‌ها برای این چالش یک حساب دمو در اختیار شما می‌گذراند تا مهارت معامله‌گری‌تان را بسنجند. علاوه بر این، شما نیاز دارید تا برای شرکت در این چالش‌ها، مبلغ کمی را برای تضمین ادامه آزمون به آن شرکت بپردازید. توجه داشته باشید که این مبلغ پس از اتمام چالش توسط شما، به حساب‌تان بازمی‌گردد. 

اگر شما چالش را به اتمام برسانید و در این آزمون و در معاملات خود، برآیند مثبتی داشته باشید، حساب پراپ تریدینگ در اختیار شما قرار می‌گیرد.

در این مرحله، شما با پول واقعی معامله انجام می‌دهید و کسبِ درآمدِ شما از همین لحظه شروع می‌شود. 

 

مقایسه پراپ تریدینگ با تجارت سنتی 

همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد، روش‌های زیادی برای فعالیت در بازارهای مالی وجود دارد که یکی دیگر از رایج‌ترینِ این روش‌ها، تجارت یا معامله سنتی است. و پراپ تریدینگ نسبت به روش سنتی چند مزیت و برتری معامله دارد.

در جدول زیر مقایسه این دو روش را می‌بینید:

 

مزایای پراپ تریدینگ

 

در معاملات عادی که در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس انجام می‌شود، سرمایه معامله از خود تریدر است و شرکت دیگری سرمایه‌ای به او ارائه نمی‌کند.
علاوه بر این، شما در معاملات عادی بازارهای مالی، ممکن است متحمل ضرر و زیان شوید. این در صورتی است که در پراپ تریدینگ خلاف این موضوع اتفاق می‌افتد. 

در کنار این موارد، شما در معاملات عادی ریسک بالاتری را تجربه می‌کنید؛ زیرا علاوه بر اینکه ممکن است سودهای بالایی را از این کار کسب کنید، ممکن است متحمل‌ ضررهای بزرگی نیز شوید و حتی کل سرمایه خود را در این معاملات از دست بدهید. 

در مقابل، در معاملاتی که به روش پراپ تریدینگ انجام می‌شود، ریسک کمتری را تجربه خواهید کرد؛ زیرا شما تنها در سودِ این معاملات شریک خواهید شد و ضررهای معاملات را، شرکت پراپ تریدینگ بر عهده می‌گیرد.

همچنین، اگر شما بخواهید پراپ تریدینگ را شروع کنید، نیاز دارید تا در اکثر شرکت‌های پراپ تریدینگ تست و آزمون داده و پس از قبولی این کار را آغاز نمایید؛ اما برای معاملات عادی، نیاز به گذراندن هیچ آزمونی ندارید و تنها کافی است تا برای شروع این کار، سرمایه‌ای را به کارگزاری واریز کنید.

همان‌طور که متوجه شدید، روش‌ پراپ تریدینگ مزایای بیشتر نسبت به معاملات سنتی دارد.

 

سود پراپ تریدینگ

 

روش‌‌های معاملاتی و کسب درآمد از پراپ تریدینگ

مجموعا دو روش کلی برای معامله و کسب درآمد از پراپ تریدینگ وجود دارد:

  • حقوق ثابت
  • درصدی از سود معاملات 

توجه داشته باشید که انتخاب یکی از این دو روش، کاملا بستگی به نیازها و شرایط خودتان دارد و این روش‌ها نسبت به یکدیگر برتری ندارند.

در این بخش به بررسی هر کدام از این روش‌ها می‌پردازیم. 

 

حقوق ثابت

بسیاری از شرکت‌های پراپ تریدینگ، معامله‌گران حرفه‌ای را به‌صورت تمام‌وقت استخدام می‌کنند و به آن‌ها حقوق ثابت می‌دهند. 

به عبارت دیگر، اگر شما روش پراپ تریدینگ با حقوق ثابت را در پیش بگیرید، هر ماه مبلغی مشخص در ازای معامله‌کردن به شما پرداخت خواهد شد و درآمد شما ارتباطی به میزان سودی که می‌کنید، ندارد.

 

درصدی 

تعداد شرکت‌های پراپ تریدینگ که به‌صورت درصدی با معامله‌گران کار می‌کنند، به‌مراتب بیشتر از شرکت‌های پراپ تریدینگ با حقوق ثابت است. 

در این روش، شرکت پراپ تریدینگ درصد مشخصی از سود هر معامله را برای خود بر می‌دارد و باقی آن را به تریدر می‌پردازد. 

تاکید می‌کنیم که در هر دو روش معاملاتی در پراپ تریدینگ، معامله‌گر هیچ ضرری را متحمل نمی‌شود و مدیریت ریسک و ضرر بر دوش شرکت پراپ تریدینگ است.

 

 

ریسک و مدیریت در پراپ تریدینگ

مدیریت سرمایه و ریسک یکی از مهم‌ترین اصولی است که شما باید در تمامی روش‌های معاملاتی، آن را در نظر بگیرید. معامله در پراپ تریدینگ نیز همانند معاملات عادی در بازارهای مالی است و شما می‌توانید با نوسان قیمت در آن، سود کسب کنید. 

به همین منظور، نیاز است تا برای مدیریت سرمایه و ریسک، مفهومی به نام «نسبت ریسک به پاداش» (Risk/Reward) را در نظر داشته باشید.

این مفهوم بیانگر نسب سود معامله به ضرر آن است. به عبارت دیگر، این مفهوم قبل از یک معامله، میزان سود و ضرر شما را با قرار دادنِ حد ضرر و حد سود در این فرمول نشان می‌دهد. 

در این فرمول منظور از ریسک، حد ضررِ شما در معامله یا میزان ضرری است که ممکن است در بدترین حالت متحمل شوید.
منظور از پاداش یا Reward هم سودِ شما از یک معامله است. 

به‌طور کلی بهتر است که در هر معامله، نسبت ریسک به پاداشِ شما حداقل معادل دو باشد. یعنی در معاملاتی که انجام می‌دهید، سودِ شما (حد سود) دو برابرِ ضرری باشد که ممکن است در معامله متحمل شوید.

این موضوع تا حد زیادی احتمال ضرر کردنِ شما را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا در بلندمدت، برآیند مثبتی از معاملات را تجربه کنید. 

همچنین بهتر است تا در هر معامله‌ای که با روش پراپ تریدینگ انجام می‌دهید، مقدار کمی از سرمایه را درگیر کنید و مقدار ضرر احتمالی را کاهش دهید؛ چون همانطور که گفتیم شرکت‌های پراپ تریدینگ یک درصد مشخصی از ضرر برای شما در نظر می‌گیرند و اگر حساب شما به این درصد برسد، بسته خواهد شد. 

به همین دلیل، شما باید همواره احتمال رسیدن به این درصد از ضرر را در حساب خود کاهش دهید. 

 

ابزارها و تکنولوژی‌های استفاده شده در پراپ تریدینگ 

شرکت‌های پراپ تریدینگ با معامله‌گران زیادی سر و کار دارند و نمی‌توانند تمامی آن‌ها را با نیروی انسانی و به‌صورت دستی مدیریت کنند. به همین دلیل، آن‌ها نیاز دارند تا از ابزارها و تکنولوژی‌های مختلفی برای کنترل معاملات استفاده کنند. 

در این بخش به دو نوع از مهم‌ترین این ابزارها اشاره خواهیم کرد. 

 

نرم‌افزارهای مدیریت معاملات و معامله‌گران

شرکت‌های پراپ تریدینگ نیاز دارند تا برای مدیریت معاملات، از نرم‌افزارهایی استفاده کنند که وضعیت معاملات را در لحظه و در ابعاد بزرگی دنبال کند. این نرم‌افزارها، حساب‌های معامله‌گران را نیز مدیریت می‌کند و این امکان را دارند تا در صورت رسیدن به حداکثر ضرر، آن‌ها را ببندند. 

 

الگوریتم‌های قدرت‌مند 

مزیتی که الگوریتم‌ها دارند این است که می‌توانند بسیاری از فرایندها را خودکار کنند. لازم به ذکر است که شرکت‌های پراپ تریدینگ برای کنترل حساب‌های بزرگی که در اختیار دارند، نیاز دارند تا از الگوریتم‌های مختلف بهره ببرند و این فرایند را آسان و خودکار سازند. 

جالب است بدانید که اکثر این شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری، در تیم خود یک یا چند برنامه‌نویس دارند که نرم‌افزارها و الگوریتم‌های اختصاصی طراحی می‌کنند.

به عنوان مثال، یکی از این الگوریتم‌ها، یادگیری ماشین است که به معامله‌گران و شرکت‌ها کمک می‌کند تا فرایند معاملات خود را تا حد زیادی خودکارسازی کنند. 

 

نکات کلیدی برای موفقیت در پراپ تریدینگ

برای موفقیت در هر روش معاملاتی از جمله پراپ تریدینگ، نیاز دارید تا برخی از نکات مهم را رعایت کنید. در این بخش به برخی از اصلی‌ترین نکات اشاره خواهیم کرد.

 اما قبل از آن توجه داشته باشید که شما پس از گذشت زمان و با انجام معامله‌های زیاد، به استراتژی شخصی خود دست پیدا می‌کنید و نیازی ندارید تا تمامی این نکات را رعایت کنید. 

 

مدیریت سرمایه داشته باشید 

در بخش قبلی نیز به اهمیت مدیریت سرمایه و داشتن حد سود و حد ضرر اشاره شد. اگر شما مدیریت سرمایه را رعایت نکنید و بدون مشخص کردن حد سود و ضرر معاملات خود را انجام دهید، ممکن است تا در زمان کوتاهی به حداکثر ضرر برسید و حساب پراپِ شما در کارگزاری بسته شود. 

 

روانشناسی معاملات را رعایت کنید 

چیزی که شما بیشتر از همه در معاملات با آن درگیر هستید، احساسات است. احساساتی مانند طمع، خوشحالی و عصبانیت می‌توانند در لحظه باعث شکست شما در معاملات شوند.

به همین دلیل، شما باید در معاملات‌تان تا می‌توانید از احساسات دوری کنید و در مواقعی که عصبانی یا بیش از حد خوشحال هستید، معامله انجام ندهید.

 

ژورنال‌نویسی کنید

بهترین چیزهایی که می‌توانید در معامله‌گری از آن‌ها درس بگیرید، نتایج معاملات قبلی است. به همین دلیل، بهتر است هر معامله‌ای را که انجام می‌دهید، در جایی ثبت کنید و هر هفته به مرور کردن آن‌ها بپردازید. این موضوع باعث می‌شود تا اشتباهات خود را کاهش داده و معاملات موفق‌تری داشته باشید. 

 

تحلیل تکنیکال را بدانید

تحلیل تکنیکال شامل بررسی نمودار گذشته بازار برای پیش‌بینی آینده آن است.

این روش تحلیل بیشتر برای معاملات کوتاه‌مدتی مانند پراپ تریدینگ به کار می‌رود و اگر با آن آشنا نباشید، شانس موفقیت شما تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، شما می‌توانید با استفاده از تحلیل تکنیکال، حد سود و حد ضرر خود را در نقاط مناسبی قرار دهید و از ضررهای زیادی جلوگیری کنید. 

 

اخبار و رویدادهای اقتصادی را دنبال کنید 

هر روزه اخبار زیادی در جهان منتشر می‌شوند که به‌صورت مستقیم روی روند بازارهای مالی تاثیر دارند. به همین دلیل، بهتر است همواره اخبار مربوط به بازارهای مالی را دنبال کنید و بتوانید در زمان مناسب از این اخبار نیز سود کسب کنید.

علاوه بر این، سیاست‌های اقتصادی کشورهای بزرگ مانند آمریکا، همواره روی روند بازارهایی مانند فارکس و ارز دیجیتال تاثیر می‌گذارند. اگر شما بتوانید تاثیر این سیاست‌ها را روی بازار تشخیص دهید، می‌توانید روی روندها و موج‌های نوسانات سوار شده و به راحتی از بازار سود کسب کنید. 

برای مثال، یکی از شاخص‌های اقتصادی و تاثیرگذار در بازارهای مالی، نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا است که در دوره‌های زمانی مختلف مشخص می‌شود و تریدرهای زیادی با ایجاد تغییر در این شاخص معامله باز می‌کنند. 

 

پراپ تریدینگ با پلتفرم پراپی 

یکی از دغدغه‌های تریدرهای ایرانی، انتخاب پلتفرم مناسب برای پراپ تریدینگ است؛ به‌خصوص با وجود تحریم‌ها و بسته‌شدن حساب!

پراپی کار شما را راحت‌تر کرده است تا بتوانید با هویت اصلی خود معامله کنید. پس از اینکه بتوانید مهارت خود را در ترید با شرکت در چالش‌های مختلف نشان دهید، یک سرمایه در اختیارتان گذاشته می‌شود.

کافی است در پنل ثبت‌نام و سپس در یکی از چالش‌های ما شرکت کنید. بد نیست بدانید بیش از ۱۵ هزار چالش تا امروز برای تریدرها ایجاد کرده‌ایم و ۱ میلیون معامله از طریق پلتفرم ما انجام شده است.

نگران سود خود هم نباشید! چراکه می‌توانید ۲ بار در ماه سود را به‌صورت دلاری یا ارز دیجیتال برداشت کنید. هزینهٔ شرکت در چالش هم پس از اولین برداشت سود به‌طور کامل به شما برگردانده می‌شود.

 

سخن آخر 

تریدینگ و معامله‌گری می‌تواند یک شغل پردرآمد و در عین حال خطرناک باشد. جمله‌ای معروف می‌گوید: معامله‌گری، سخت‌ترین راه برای رسیدن به پولِ آسان است.

به همین دلیل، بهتر است برای کسب موفقیت‌ها و درآمد بیشتر در معامله‌گری، هیچوقت با سود کردن مغرور نشوید و همواره در مسیر یادگیری بیشتر، قدم بردارید؛ زیرا تنها در این صورت است که می‌توانید در این کار به دستاوردهای ویژه‌ای برسید. 

ممکن است علاقه مند باشید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر شکل و هر شخص ممنوع است.

انتشار هرگونه دیدگاه غیراقتصادی، تبلیغ سایت، تبلیغ صفحات شبکه‌های اجتماعی، قراردادن اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط غیرمجاز است.

دیدگاه‌هایی که از قوانین فوق تخطی کرده باشند، تأیید نمی‌شوند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *