آموزش افتتاح حساب دمو فارکس

افتتاح حساب فارکس

پراپی

زمان مطالعه : ۱۵ دقیقه

تاریخ انتشار : 2023/07/07

اگر تریدر تازه‌کاری هستید و تجربه و مهارت زیادی برای معامله در فارکس ندارید، بهتر است ریسک نکنید و کارتان را با معامله و ترید در حساب‌های دمو فارکس شروع کنید.

حساب‌های دمو یا آزمایشی فارکس قابلیت‌های مشابه حساب واقعی دارند. بروکرهای مختلف، مقداری سرمایه مجازی نیز در این حساب‌ها قرار می‌دهند تا کاربران در محیطی شبیه‌سازی‌شده استراتژی‌هایشان را تست کنند و بدون ضرر مالی، یاد بگیرند که چطور می‌توانند در فارکس سود بیشتری بدست آورند.

 در این مقاله به بررسی آموزش افتتاح حساب دمو فارکس در متاتریدر 4 و متاتریدر 5 می پردازیم. 

ساخت اکانت دمو در متاتریدر 5

برای تازه‌کارهایی که قصد ورود به بازار فارکس را دارند، اکانت دمو یک ضرورت‌ غیرقابل‌ چشم‌پوشی است. مخصوصاً اگر اکانت دمو روی MetaTrader 5 ساخته شده باشد که تعداد زیادی اپلیکیشن را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

بیایید عبارت mt5 demo account را در گوگل سرچ کنیم و نتایج را ببینیم. تمام لینک‌ها مربوط به آموزش اندروید و آیفون هستند و خبری از آموزش دسکتاپ نیست!

متاتریدر 5

خبر خوب اینکه می‌توانیم از طریق MetaQoutes (سازندۀ MetaTrader 5)، به‌صورت مستقیم یک اکانت دمو بسازیم؛ بیایید ببینیم انجام این کار چگونه است.

این کار طی 4 مرحله انجام می‌شود.

مرحلۀ اول: وارد سایت شوید!

قاعدتاً برای ساخت سایت، باید وارد سایت رسمی شویم که این دامنه را دارد:

www.mql5.com

بعد از ورود، باید از بین تب‌های موجود در منوی بالای صفحه، روی WebTerminal کلیک کنیم. همان گزینه‌ای که در تصویر زیر مشخص شده است:

 

سایت متاتریدر

مرحلۀ دوم: انتخاب نسخۀ دمو

بعد از کلیک روی WebTerminal، پلتفرم از ما می‌خواهد لاگین کنیم و همچنین، یک نام کاربری (ID) و کلمۀ عبور (Password) بسازیم.

ما باید چه کنیم؟ باید روی دکمۀ Demo در قسمت پایینی پنجره کلیک کنیم.

 

دمو متاتریدر

مرحلۀ سوم: ثبت‌نام

بعد از کلیک روی Demo در مرحلۀ قبل، پنجرۀ جدیدی باز می‌شود که از ما می‌خواهد در پلتفرم ثبت‌نام کنیم. تنها اطلاعات شخصی‌ای که در این بخش باید وارد کنیم، آدرس ایمیل است.

بعد از وارد کردن آدرس ایمیل، لازم است تیک مربع I agree with the terms and conditions for opening an account and the data protection policy را هم بزنید.

سپس، روی دکمۀ Next کلیک کنید.

در نهایت، اگر همه‌چیز درست پیش برود، پنجره‌ای باز می‌شود که اطلاعات اکانت جدیدی که ساخته‌اید را نشانتان می‌دهد. اطلاعاتی که شامل موارد زیر می‌شود:

  • Login که شمارۀ اکانت دموی شما هم محسوب می‌شود؛
  • کلمۀ عبور یا Password
  • Investor Password

در نهایت روی Complete کلیک کنید تا پنجره بسته شود.

 

تکمیل ساخت اکانت

مرحلۀ چهارم: تمرین را آغاز کنید

بعد از کلیک روی Complete، به‌صورت خودکار وارد محیط ترید می‌شوید. چارتی که به‌صورت پیش‌فرض نمایش داده می‌شود، متعلق به جفت‌ارز EUR/USD است؛ همچنین، 100 هزار دلار پول غیرواقعی به‌عنوان دپوزیت در اختیار خواهید داشت.

 

تمرین با متاتریدر 5

 

آموزش نصب نرم‌افزار روی دستگاهتان

اگرچه ساخت اکانت دمو از روشی که بررسی کردیم خیلی ساده است، اما باز هم بهتر است سراغ دانلود نرم‌افزار بروید!

جالب است که برای دانلود MetaTrader 5 هم گزینه‌های بسیاری پیش رویتان قرار دارند. هم می‌توانید این کار را از طریق سایت MetaQuotes انجام دهید و هم از طریق سایت یکی از بروکرهای فارکس؛ توصیه می‌کنیم سراغ وب‌سایت رسمی MetaQuotes که سازندۀ MT5 هستند بروید و فایل نرم‌افزار را از آنجا دانلود کنید.

با این کار، هم امنیت بیشتر خواهد بود و هم سرعت پیشبرد امور بالاتر می‌رود.

بیایید ببینیم چطور این کار را انجام دهیم.

مرحلۀ اول: دانلود پلتفرم

جهت دانلود این پلتفرم، باید به وب‌سایت رسمی MetaTrader 5 که بالاتر آوردیم مراجعه کنید. بعد از ورود، باید نسخۀ متناظر (Corresponding Version) را دانلود کنید.

برای اندروید، IOS و ویندوز نسخه‌های متفاوتی وجود دارد که ما در این آموزش سراغ نسخۀ ویندوز خواهیم رفت.

اسم فایل باید به شکل زیر باشد:

mt5setup.exe

آن را هرجایی که دوست داشتید ذخیره کنید.

متأسفانه در حال حاضر، خبری از نسخۀ اختصاصی برای سیستم‌عامل mac نیست؛ اما روی سایت، راهنمایی وجود دارد که توضیح می‌دهد چگونه نسخۀ دسکتاپ ویندوز را می‌توان روی کامپیوترهای اپل که سیستم‌عامل mac دارند نصب کرد.

تنها گزینۀ دیگری که پیش روی کاربران mac قرار دارد، استفاده از روش قبلی است که بالاتر به آن پرداختیم.

مرحلۀ دوم: نصب

بعد از اینکه فایل دانلود شد، باید آن را باز کنید تا فرایند دانلود آغاز شود. پنجرۀ آغازین به شکل زیر خواهد بود:

 

نصب متاتریدر در اندروید

 

اجازه دهید فعلاً از خیر Settings (تنظیمات) بگذریم و با کلیک روی دکمۀ Next یک‌راست سراغ ادامۀ نصب برویم. با این کار، فرایند نصب شروع می‌شود و بعد از حدود 1 دقیقه به اتمام می‌رسد. حالا باید روی دکمۀ Finish کلیک کنید تا کار به سرانجام برسد.

 

اتمام نصب متاتریدر

 

بعد از کلیک روی این دکمه، مرورگتان به‌صورت خودکار باز می‌شود و شما را به آدرس www.mql5.com می‌برد. نیازی به سایت ندارید، پس آن را ببندید و سراغ اپلیکیشن بازشده بروید که مشابه تصویر زیر است:

 

 

 

اگر برحسب تصادف این اپلیکیشن را ببندید، احتمالاً به‌جای یک آیکون، دو آیکون در نوار پایین دسکتاپ خود می‌بینید. یکی از آن‌ها MetaEditor 5 است و یکی MetaTrader 5. کاری به MetaEditor نداریم، پس بدون توجه به آن، روی MetaTrader 5 کلیک کنید.

 

مرحلۀ سوم: لاگین کردن

در بیشتر مواقع، پلتفرم دستگاه شما را شناسایی و خیلی سریع به اکانتی که قبلاً ساخته‌اید متصل می‌کند؛ اگر هم قبلاً اکانتی نساخته باشید، بلافاصله، فرایند ساخت اکانت جدید را شروع می‌کند.

برای بررسی این موضوع، روی File در منوی بالای صفحه بروید و از بین گزینه‌های ظاهرشده، روی Login to Trade Account کلیک کنید.

 

لاگین کردن در متاتریدر

 

بعد از کلیک روی این گزینه، پنجره‌ای کوچک باز می‌شود که login و password شما در آن به‌صورت خودکار و توسط پلتفرم وارد شده است.

از آنجایی که با یک اکانت دمو طرف هستیم، امنیت هم دغدغۀ خیلی بزرگی نیست! پس فقط روی دکمۀ OK کلیک کنید تا نرم‌افزار به سرور دمو متصل شود.

 

 

این تمام آن چیزی بود که باید در این رابطه یاد بگیرید. حالا هم از طریق نسخۀ وب و هم از طریق نسخۀ دسکتاپ، می‌توانید سراغ اکانت دمو بروید و تمرین کردن را شروع کنید.

تبدیل حساب دمو به حساب واقعی

در اکثر بروکرها حساب دمو و واقعی فارکس سه تفاوت مهم با هم دارند:

1. اسلیپیج (تفاوت قیمت سفارش درخواست‌شده و قیمت اجرایی آن سفارش): 

در بازار فارکس وقتی سرعت تغییر قیمت‌ها بالاست، سفارشات با قیمتی متفاوت از آنچه سفارش گذاشته شده است انجام می‌شوند. اما در حساب دمو، چون سرمایه و معاملات واقعی نیستند، معمولا این حالت هم وجود ندارد.

2. مدت‌زمان فعال‌بودن حساب

حساب دمو معمولاً بعد از مدت محدودی از بین می‌رود؛ ولی حساب واقعی که به آن اکانت لایو هم می‌گویند، حتی اگر کاربر تا چند ماه هم وارد آن نشود همچنان فعال است. 

مزایا و معایب استفاده از حساب دموی فارکس

اکثر تریدرهای تازه‌کار یا با‌تجربه برای تست کردن استراتژی معاملاتی جدیدی که دارند یا کار کردن با بروکرهایی که قبلا با آن‌ها کار نکرده‌اند از حساب‌های دمو استفاده می‌کنند. در ادامه به برخی از مزایای و معایب استفاده از این حساب‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

مزایای استفاده از حساب دموی فارکس 

  • آشنایی با نحوه کار بازار فارکس

با افتتاح حساب دمو فارکس و ترید در آن می‌توانید قبل از معاملات واقعی، با شرایط بازار آشنا شوید و خودتان را از نظر میزان آمادگی ذهنی برای ورود به فارکس بسنجید. مثلاً می‌توانید ببینید آیا اصلاً به معامله جفت ارزها علاقه دارید و آیا از نظر احساسی و منطقی آماده ورود به بازاری با ویژگی‌های فارکس هستید یا خیر. 

  • تجربه معامله بدون ریسک

حساب دموی فارکس فرصت تحلیل قیمت و انجام معاملات بدون ریسک را به افراد می‌دهد و این برای تازه‌کارانی که در حال آموزش هستند یا اشخاصی که می‌خواهند یک استراتژی تازه را تست کنند مناسب است.

  • تکمیل و تصحیح استراتژی ها

با این کار می‌توانند روند آموزش یا تست استراتژی خود را در شبیه‌ترین محیط به بازار واقعی تکمیل کرده و با اعتمادبه‌نفس بیشتری در بازار واقعی فارکس ترید کنند. همچنین می‌توانند اشتباهاتشان را شناسایی و بررسی کنند و از عواقب آن در بازار واقعی در امان باشند. 

  • آشنایی با مدیریت ریسک و سرمایه

تازه‌کاران علاوه بر یادگیری ترید، در حساب‌های دمو با مفاهیمی مثل مدیریت سرمایه و ریسک هم آشنا می‌شوند و می‌توانند تغییرات نرخ ارز و نحوه دقیق سودآوری را یاد بگیرند. 

  • کنترل احساسات

یکی از مهم‌ترین موضوعات در تریدر بازارهای مالی کنترل احساسات است. استفاده از حساب دمو موجب می‌شود تریدرها احساسات مختلف مثل استرس، ترس، طمع و امید را کنترل کنند و یاد بگیرند در هر شرایطی چه واکنشی داشته باشند. 

در کنار همه این مزایا، در حساب‌های دموی فارکس با محدودیت‌هایی هم روبرو هستید.

 

معایب استفاده از حساب دموی فارکس

  • محدودیت مدت دسترسی و سرمایه مجازی

اکثر حساب‌های دمو دارای تاریخ انقضا هستند و میزان دارایی اولیه آن محدود است. به‌این‌ترتیب مدت و مقدار معاملاتی که می‌توان با آن‌ها انجام داد نسبت به دارایی اولیه آن محدود خواهد بود. 

  • نبود نوسانات بازار واقعی 

بازار واقعی تکاپو و نوسانات زیادی دارد؛ اما بسیاری از این تغییرات در حساب‌های دمو دیده نمی‌شود. به‌ همین‌ دلیل شاید شرایط، واقعی به نظر نرسد و نرخ ارزها با واقعیت تفاوت زیادی داشته باشند؛ به‌خصوص زمانی که یک خبر مهم اقتصادی یا سیاسی منتشر می‌شود. 

  • اسلیپیج

اسلیپیج در حساب‌های دمو و واقعی متفاوت است. ممکن است نقطه توقفی که در حساب دمو در نظر گرفته شده با همان شرایط ورودی پر شود؛ اما در حساب واقعی فارکس، شرایط بسیار بدتر و نرخ آن نسبت به شرایط بازار، پایین‌تر باشد. 

  • اسپردهای ساختگی 

چون در حساب‌های دمو پول واقعی در گردش نیست، بنابراین در اکثر بروکرها از اسپردهای ساختگی استفاده می‌شود. در بازار واقعی میزان تغییر اسپرد بسته به شرایط و تغییرات بازار، سریع‌تر از چیزیست که در حساب دمو دیده می‌شود. 

  • عادت به کم احتیاطی 

از نظر روانشناسی استفاده از حساب دمو می‌تواند باعث کم شدن احتیاط تریدرها و تمایل آن‌ها به معاملات متعدد شود. از‌آنجایی‌که این حساب‌ها خطر از دست دادن پول ندارند ممکن است باعث ایجاد عادت‌های نادرستی شوند که آینده پرضرری را برای تریدر رقم بزنند. 

نکته آخر هم این است که بسیاری از حساب‌های دموی خارجی به دلیل تحریم‌ها برای ایرانی‌ها در دسترس نیست. پراپی، پلتفرم پراپ تریدینگ ایرانی، یک راه‌حل جایگزین ارائه داده است.

 ایرانیان می‌توانند با شرکت در چالش آزمایشی پراپی که به‌صورت رایگان برگزار می‌شود، هم استراتژی‌های خود را تست کنند، هم مهارت خود را ثابت کنند و فرصت ورود آسان به فارکس را بدست آورند. 

پراپی با تخصیص سرمایه به تریدرهایی که تجربه و مهارت کافی برای ورود به فارکس دارند، اما سرمایه آن‌ها به قدر کافی زیاد نیست کمک می‌کند تا بتوانند وارد بازار شوند. 

 

حساب دمو در آموزش فارکس چه نقشی دارد؟

مهم نیست چقدر به بازار‌های مالی و تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال و… مسلط هستید؛ اگر تجربه کمی دارید یا استراتژی ترید جدیدی برای خودتان چیده‌اید، بهتر است در ابتدا به‌جای معامله با سرمایه واقعی با یک حساب دمو و پول مجازی شروع کنید و ریسک از دست دادن سرمایه‌تان را به صفر برسانید. 

به‌علاوه یاد می‌گیرید با موقعیت‌های غیرمنتظره روبرو شوید و آن‌ها را مدیریت کنید و متوجه می‌شوید چه زمانی از شبانه‌روز، برای ترید کردن آماده‌تر هستید.

همچنین با موفقیت‌هایی که در تریدینگ مجازی به دست می‌آورید، اعتماد‌به‌نفس بیشتری برای ورود به بازار واقعی خواهید داشت. 

 

سخن پایانی

اگر به ترید در فارکس علاقه دارید، ولی کمبود تجربه و نداشتن مهارت کافی مانع ورود شما به این بازار مالی بزرگ می‌شود، می‌توانید کار خود را از حساب‌های دمو شروع کنید و با آمادگی بیشتری وارد بازار واقعی شوید.

 ما در این مقاله چند مورد از بهترین بروکرها برای باز کردن حساب دمو را بررسی کردیم. می‌توانید همه آن‌ها را تست کرده و بهترین گزینه را انتخاب نمایید. 

ممکن است علاقه مند باشید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر شکل و هر شخص ممنوع است.

انتشار هرگونه دیدگاه غیراقتصادی، تبلیغ سایت، تبلیغ صفحات شبکه‌های اجتماعی، قراردادن اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط غیرمجاز است.

دیدگاه‌هایی که از قوانین فوق تخطی کرده باشند، تأیید نمی‌شوند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *