استراتژی فراکتال در فارکس چیست؟

استراتژی فراکتال در فارکس

پراپی

زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه

تاریخ انتشار : 2023/07/22

انجام معاملات موفق در بازار پرنوسان فارکس، مستلزم یادگیری استراتژی‌های کاربردی این بازار است. یکی از این استراتژی‌های پرکاربرد در فارکس، استراتژی فراکتال (fractal) است.

تریدرها می‌توانند با استفاده از این استراتژی و شناسایی الگوهای قیمتی تکرارشونده، روند کلی قیمت­‌ها را در این بازار پرنوسان پیش‌بینی کنند. 

در این مقاله، استراتژی فراکتال در فارکس را بررسی و با مثال­‌های عینی، کاربرد الگوی فراکتال را بیان می‌کنیم. 

مفهوم فراکتال در بازار فارکس چیست؟

در بازارهای مالی مختلف از جمله فارکس، الگوهای قیمتی در بازه‌های زمانی مختلف تکرار می‌­شوند و همین نکته مهم، در استراتژی fractal مورد توجه قرار گرفته است.

در تحلیل تکنیکال، معمولا با استفاده از استراتژی فراکتال، این الگوهای تکرار‌‌شونده قیمت در بازار فارکس شناسایی می‌شود، می‌­توان قیمت‌­ها را پیش‌بینی کرد و بر اساس همین پیش‌بینی‌ها در معاملات تصمیم‌گیری کرد.

الگوی فراکتال یک الگوی کلی شامل پنج میله یا اصطلاحا کندل است. هر کندل بیانگر تغییرات بازار است و روند کلی تغییر قیمت­‌ها (بر اساس تکرار الگوهای قیمتی قبلی) را نشان می‌دهد. این الگو در طی بازه زمانی مختلف، بارها و بارها در نمودار قیمتی فراکتال تکرار می‌­شود.

آشنایی با انواع الگوهای fractal

الگوهای fractal به دو دسته نمودار فراکتال صعودی و نزولی تقسیم می‌­شوند.

در فراکتال نزولی، روند کلی قیمت‌­ها در بازه زمانی معین به صورت نزولی است و در آن کندل سوم که کندل وسط نمودار است، ماکسیمم مقدار قیمت در بازه زمانی مورد نظر را نشان می‌دهد. سایر کندل‌­ها هم کمتر از مقدار کندل سوم هستند.

در الگوی fractal صعودی هم روند کلی قیمت‌­ها در بازه زمانی مشخص صعودی است و مقدار کندل سوم از سایر کندل‌­ها کمتر است.

به عنوان مثال در تصویر زیر که نمودار فراکتال نزولی را نشان می‌­دهد، ناحیه سبز رنگ، بازه زمانی مورد نظر ما است که در این بازه زمانی، مقدار کندل سوم که به رنگ قرمز مشخص شده است، از مقدار دو کندل سمت چپ و دو کندل سمت راست خود بیشتر است.

 نحوه استفاده از استراتژی فراکتال در فارکس

با استفاده از داده‌هایی که از طریق تحلیل فنی و نمودار fractal به دست می‌­آید، می‌­توان به اطلاعات مفیدی برای انجام معاملات در فارکس دست یافت.

برای مثال، اگر در نمودار قیمتی فراکتال، الگوی فراکتال صعودی باشد، کندل سوم که کف قیمتی در بازه مورد نظر است، می‌­تواند سیگنال مناسبی برای معاملات خرید یا Long باشد؛ به‌طوری که پس از کندل پنجم، کندل ششم می­‌تواند با مقداری بیشتر از کندل سوم برای خرید بسته شود.

یا مثلاً در الگوی fractal نزولی، کندل سوم سیگنال مناسبی برای معاملات فروش یا Short است و پس از کامل شدن کندل پنجم، کندل ششم می‌­تواند با مقداری کمتر از کندل سوم برای فروش بسته شود.

به‌علاوه، با استفاده از تحلیل اندیکاتور فراکتال می‌­توان به سیگنال­‌های مفیدی درباره موارد زیر دست یافت:

  • تعیین سطح ضرر برای شناسایی نقطه خروج از معامله
  • تشخیص رویه کلی بازار مالی مورد نظر و اینکه بازار در بازه زمانی بزرگ­‌تر صعودی است یا نزولی
  • شناسایی نقاط ورود و خروج احتمالی
  • شناسایی سطوح مقاومت قیمتی در حالت صعودی بازار
  • شناسایی سطوح حمایت قیمتی در حالت نزولی بازار

مثال عملی استفاده از استراتژی فراکتال در فارکس

تصویر زیر از نمودار فراکتال را ببینید. همانطور که مشاهده می‌کنید الگوهای فراکتال صعودی (میله‌های سبز رنگ)، سیگنال ورود یا خرید است؛ در حالی که در بخش‌هایی از نمودار که فراکتال نزولی شناسایی شده است (میله‌های قرمز) سیگنال خروج یا همان فروش است.

استراتژی فراکتال

 تحلیل و ارزیابی استراتژی فراکتال در فارکس 

استراتژی فراکتال در کنار سیگنال‌­های مفیدی که در اختیار معامله‌گران قرار می‌­دهد، نقاط ضعفی هم دارد که از جمله این نقاط ضعف می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحلیل fractal هم مثل هر تحلیل دیگری نمی‌تواند به طور 100 درصد و بدون خطا قیمت­‌های آینده را پیش بینی کند و حتی گاهی ممکن است اطلاعات گمراه‌کننده در اختیار تریدرها قرار دهد.
  • با استفاده از این استراتژی نمی‌­توان مناسب‌­ترین نقطه ورود را شناسایی کرد و گاهی کف قیمتی، مقداری کمتر از نقطه ورودی است که با استفاده از اندیکاتور فراکتال شناسایی شده است. البته این مورد برای سایر اندیکاتورها هم وجود دارد؛ ولی با استفاده ترکیبی از چند استراتژی می‌­توان نقطه ورود مناسب­‌تری را شناسایی کرد.
  • با تعیین حد ضرر با استفاده از تحلیل fractal ممکن است ضرری که معامله‌گر متحمل می‌­شود خیلی زیاد باشد.

با توجه به نقاط ضعفی که استراتژی معاملاتی فراکتال دارد تصمیم‌­گیری در معاملات فارکس با این استراتژی، بدون در نظر گرفتن سایر تحلیل­‌ها و استراتژی­‌ها، ریسک بالایی دارد و احتمال ضرر کردن معامله گر بالا می‌­رود.

 اغلب تریدرهای حرفه‌ای، از تحلیل فراکتال در کنار سایر استراتژی­‌ها، مثل استراتژی alligator که تا حدودی مکمل هم هستند استفاده می‌کنند و ما در بخش بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.

استفاده هم­زمان از استراتژی معاملاتی فراکتال و الیگیتور

اندیکاتورهای پرکاربرد بن ویلیامز (که توسط بن ویلیامز ابداع شده‌اند) شامل 5 استراتژی مختلف است که تحلیل فراکتال و الیگیتور هم جز این اندیکاتورهای کاربردی هستند. با انتخاب آن‌­ها در متاتریدر یا سایر پلتفرم­‌های معاملاتی فارکس، می‌­توانید آن‌­ها را در روی نمودار مشاهده کنید.

اندیکاتور الیگیتور شامل 3 خط مختلف است که رنگ قرمز با نام دندان تمساح، رنگ آبی آرواره تمساح و خط سبز لب تمساح معرفی می‌­شوند و در تصویر زیر می­‌توانید خطوط اندیکاتور الیگیتور و کندل­‌های fractal را مشاهده کنید.

زمانی که این خطوط به هم نزدیک باشند، اصطلاحا گفته می‌شود که تمساح در خواب است و بازار صعود و نزول خاصی دارد؛ ولی این خطوط از هم دورتر باشند، بازار می‌تواند در حالت صعود یا نزول قرار بگیرد. 

سیگنال خرید

وقتی که مطابق شکل زیر fractal صعودی بالاتر از خط قرمز اندیکاتور الیگیتور باشد، قیمت صعودی است و این شرایط سیگنال خرید را نشان می‌دهد. حتی اگر قصد خرید ندارید در این شرایط اقدام به فروش نکنید.

سیگنال فروش

وقتی که نمودار fractal نزولی پایین‌­تر از خط قرمز اندیکاتور الیگیتور باشد، قیمت نزولی است و این شرایط سیگنال فروش است. 

استراتژی معاملاتی فراکتال و الیگیتور می‌­توانند مکمل هم باشند و با استفاده هم­زمان از این دو اندیکاتور در معاملات فارکس، می‌­توانید به سیگنال‌­هایی با ضریب خطای نسبتا پایین دست یابید.

سرمایه لازم برای معامله در بازار فارکس را از کجا بیاوریم؟

تریدرها و معامله‌گران حرفه‌ای بازار فارکس، می‌­توانند با استفاده از پلتفرم پراپ تریدینگ پراپی، در بازار پرنوسان فارکس سرمایه‌گذاری کند و با کمک استراتژی­‌های معاملاتی مثل استراتژی فراکتال در فارکس، سود خوبی از این بازار جذاب به دست بیاورند.

پراپی به‌عنوان یک پلتفرم پراپ تریدینگ به معامله‌گران کمک می‌کند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن صاحب یک اکانت و سرمایه اولیه برای انجام معاملات در بازار فارکس شوند. فقط باید با شرکت در چالش رایگان پراپی، مهارت و توانایی خود را در معامله و ترید اثبات و با محیط و کارکرد پنل آنالیز آشنا شوید و سرورهای بروکرهای مختلف فارکس را تست کنید.

ما در پراپی، بستر مناسبی را برای تریدرهای حرفه‌ای فراهم کرده‌ایم تا تقریبا بدون سرمایه بتوانند سود بیشتری از این بازار کسب کنند. برای اطلاعات بیشتر به وب‌سایت پراپی مراجعه کنید.

توجه :
ین موارد به تنهایی نمیتوانند در ورود و یا خروج از معامله کافی باشند و فقط بخش کوچکی از چک لیست یک تریدر را تشکیل میدهند ، لذا از ورود و خروج به معامله با اتکا به این مطالب جدا خودداری کنید !

 

ممکن است علاقه مند باشید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر شکل و هر شخص ممنوع است.

انتشار هرگونه دیدگاه غیراقتصادی، تبلیغ سایت، تبلیغ صفحات شبکه‌های اجتماعی، قراردادن اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط غیرمجاز است.

دیدگاه‌هایی که از قوانین فوق تخطی کرده باشند، تأیید نمی‌شوند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *