درآمد فارکس چقدر است؟

Forex income

پراپی

زمان مطالعه : ۱۵ دقیقه

تاریخ انتشار : 2023/06/20

بازار فارکس یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی در جهان است که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران زیادی را به خود جذب کرده است. حتی خیلی‌ها از راه معامله‌گری و سرمایه‌گذاری در این بازار، در حال کسب درآمد هستند و به ثروت زیادی دست یافته‌اند. یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که هنگام ورود به این بازار برای افراد ایجاد می‎‌شود این است که درآمد فارکس چقدر است؟

اگر شما هم می‌خواهید وارد بازار فارکس شوید، باید ابتدا جواب این سوال را بدانید و با میزان و منابع درآمد فارکس از راه‌های مختلف آشنا باشید. در این مقاله، میزان درآمد فارکس از جهت‌های مختلف و مزایای آن را بررسی می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید. 

 

منابع درآمد فارکس

همانطور که گفتیم، بازار فارکس یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی در جهان است و به همین دلیل، سود فارکس می‌تواند از منابع زیادی تامین شود. در این بخش به بررسی اصلی‌ترین منابع درآمد فارکس خواهیم پرداخت. 

 

معامله‌گری روزانه و کوتاه‌مدت 

یکی از رایج‌ترین راه‌های کسب درآمد از فارکس، معامله‌گری یا تجارت ارز به‌صورت کوتاه‌مدت و روزانه است. در این روش، معامله‌گران یک یا چند ارز را زیر نظر گرفته و از نوسانات بازار فارکس سود کسب می‌کنند.

به زبان ساده‌تر، اگر شما در زمان کمی، یک ارز را در بازار فارکس با قیمت پایینی خریداری کنید و سپس آن را با قیمت بالاتر به فروش برسانید، معامله‌گری کوتاه‌مدت انجام داده‌اید.

البته موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود و شما می‌توانید از تجارت ارز با کاهش قیمت در بازار فارکس نیز سود کسب کنید.
به این نوع معاملات، معاملات sell-short گفته می‌شود که اگر آن را انجام دهید، با کاهش قیمت ارز سود کرده و با افزایش قیمت آن متحمل ضرر می‌شوید.

لازم به ذکر است که این نوع روش کسب درآمد از فارکس، ریسک بالایی دارد و شما نیاز دارید تا برای دست‌یابی به سود مستمر، از تخصص زیادی در تحلیل تکنیکال و بنیادی برخوردار باشد. 

 

معاملات اهرم‌دار (لوریج)

معامله اهرم‌دار یا لوریج جزء یکی از ریسک‌های فارکس محسوب می‌شود و می‌توانید از این روش، بیشتر در معاملات کوتاه‌مدت و بلندمدت در بازار فارکس استفاده کنید. بگذارید این روش کسب درآمد از بازار فارکس را در قالب یک مثال توضیح دهیم. 

فرض کنید که شما یک معامله خرید در فارکس با اهرم 10 انجام داده‌اید. حال اگر قیمت یک درصد افزایش پیدا کند، شما 10 درصد سود خواهید کرد و اگر 1 درصد کاهش پیدا کند، شما متحمل ضرر 10 درصدی خواهید شد.

درست است که در معاملات اهرم‌دار، امکان کسب سود بسیار زیادی وجود دارد؛ اما در عین حال، ممکن است شما تمام سرمایه خود را از دست بدهید. به همین دلیل، شما برای این کار نیز، به دانش، تجربه و تخصص بالایی در حوزه معامله‌گری نیاز دارید. 

 

بازار فارکس

 

تجارت طلا، ارز و سهام 

یکی از مزایای فارکس این است که شما می‌توانید در کنار ارز دیجیتال، از معامله دارایی‌های مختلف و معتبری مانند طلا و نقره، ارزهای کشورهای مختلف و سهام‌های بین‌المللی نیز درآمد داشته باشید.

 

معاملات خودکار

بسیاری از شرکت‌ها و حتی برنامه‌نویسان حرفه‌ای، اقدام به ساخت ربات‌ها یا الگوریتم‌هایی می‌کنند که می‌توانند به‌طور خودکار در بازار فارکس معامله کنند. حتی در حال حاضر نیز، بسیاری از معاملات در بازار فارکس توسط ربات‌ها و به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

علاوه بر این، شما می‌توانید بسیاری از ربات‌های معامله‌گری را خریداری کنید و با استفاده از آن‌ها معاملات خود را در بازار فارکس خودکارسازی کنید. اگر شما یک برنامه‌نویس حرفه‌ای هستید، خودتان هم می‌توانید اقدام به ساخت ربات معامله‌گر و الگوریتم‌هایی برای خود کنید.

 

کپی تریدینگ 

کپی تریدینگ یکی از رایج‌ترین منابع کسب درآمد از بازار فارکس است. همانطور که از نام این روش معاملاتی مشخص است، شما در این روش معاملات فرد دیگری را کپی می‌کنید. به عبارت دیگر، در این روش شما یک شخص معامله‌گر را در یک بروکر فارکس انتخاب می‌کنید و هر معامله‌ای که او باز کرد، به طور خودکار برای حساب شما نیز باز خواهد شد. 

 

درآمد فارکس

 

پراپ تریدینگ 

اگر سرمایه‌ای برای معامله در بازارهایی مانند فارکس ندارید، پراپ تریدینگ یکی از بهترین منابع برای کسب درآمد از این بازار است.

پراپ تریدینگ یک روش معاملاتی در فارکس است که در آن شرکت‌هایی که سرمایه بزرگی در اختیار دارند، معامله‌گران حرفه‌ای را استخدام می‌کنند و سرمایه خود را بین آن‌ها تقسیم می‌کنند. این معامله‌گران با پول آن شرکت ترید می‌کنند و سود حاصل را با آن شرکت شریک می‌شوند.

معامله‌گران برای این کار می‌توانند حقوق ثابت دریافت کرده یا درصدی از سود خود در معاملات را به عنوان درآمد برداشت کنند.

 

درآمد فارکس چقدر است؟

حالا که با منابع کسب درآمد از بازار فارکس آشنا شدید، بهتر می‌توانید به سوالِ «درآمد فارکس چقدر است» پاسخ دهید. با توجه به منابع مختلف برای کسب درآمد از فارکس و میزان سرمایه و تخصص، درآمد فارکس می‌تواند برای هر کسی متفاوت باشد. 

به عنوان مثال، شخصی که دارای 2 سال تجربه معامله‌گری در بازارهای مالی است، می‌تواند درآمد بیشتری در مقایسه با شخصی که تجربه خاصی در این زمینه ندارد کسب کند؛ یا کسانی سرمایه بیشتری را وارد معامله می‌کنند طبیعتاً سود بیشتری هم کسب می‌کنند.

 علاوه بر این، کسب درآمد از بازار فارکس بستگی به زمانی دارد که شما به یادگیری و معامله در آن اختصاص می‌دهید. بدیهی است که افرادی که زمان و انرژی بیشتری را به این کار اختصاص می‌دهند، می‌توانند درآمد بیشتری از این کار کسب کنند.

به‌طور کلی چند عامل درآمد شما در بازار فارکس را تعیین می‌کند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عوامل تاثیرگذار در تعیین درآمد فارکس

۴ عامل روی درآمد شما اثرگذار است:

  • میزان سرمایه
  • سابقه کار
  • نوع شرکت
  • مکان

میزان سرمایه

میزان سرمایه را می‌توان مهم‌ترین عامل در تعیین درآمد فارکس دانست؛ چراکه سود به‌دست‌آمده از معامله با ۱۰ میلیون دلار با ۱۰ هزار دلار برابر نیست.

سابقه کار

هنگامی که برای یک صندوق سرمایه‌گذاری کار می‌کنید، موقعیت‌های شغلی مختلف مانند تحلیل‌گر و معامله‌گر (تریدر) کم‌سابقه یا باسابقه، وجود دارد. بیشتر تریدرها در ابتدا به‌عنوان تحلیل‌گر در صندوق‌ها مشغول‌به‌کار می‌شوند. وظیفه تحلیل‌گر در درجه اول، کمک به تریدرها برای انجام مبادلات است. با گذشت زمان، تحلیل‌گر بر اساس نحوه عملکرد و شایستگی خود می‌تواند به یک معامله‌گر کم‌سابقه تبدیل شود.

میزان درآمد معامله‌گران جوان ممکن است به‌طور متوسط، بین ۳۰۰ هزار الی ۳ میلیون دلار در سال (شامل پاداش و کمیسیون) باشد. میزان این درآمد برای تریدرهای باسابقه و قدیمی تا سالانه ۱۰ میلیون دلار نیز بالا می‌رود.

نکته: میزان درآمد با توجه به عملکرد تریدر افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

نوع شرکت

شرکتی که برای آن کار می‌کنید، عامل مهم دیگری است که در تعیین درآمد فارکس تاثیر دارد، چراکه شرکت‌ها می‌توانند از نظر حقوق و مزایا متفاوت باشند.

به‌عنوان مثال یک تریدر در ایالات متحده امریکا ممکن است به‌طور متوسط ۱۰۰ هزار دلار درآمد داشته باشد؛ در شرکت جی‌پی‌مورگان، تریدرها نزدیک به ۹۶ هزار دلار حقوق ثابت دریافت می‌کنند. این در حالی است که حقوق پایه تریدرهای گلدمن ساکس، در حدود ۱۲۰ هزار دلار است. تریدرهای سیتی‌بانک، ۱۵۸ هزار دلار درآمد ثابت و اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC)، در مقایسه با سایرین حقوق ثابت بالاتری پرداخت می‌کند و درآمد تریدرهای این شرکت به میزان ۱۹۷ هزار دلار می‌رسد.

نکته: اعداد و ارقام ذکرشده تنها میزان حقوق را نشان می‌دهد و شامل پاداش یا پورسانت نمی‌شود.

مکان

مکان (لوکیشن) یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در تعیین درآمد معامله‌گران فارکس است. شعبه‌های مختلف یک شرکت در مکان‌های مختلف حقوق و مزایای متفاوتی دارند.

به‌عنوان مثال یک تریدر در سیتی‌بانک انگلستان، حقوق و مزایای متفاوتی نسبت به تریدری در سیتی‌بانک شعبه ایالات متحده دارد. یک تریدر در سیتی‌بانک انگلستان، نزدیک به ۵۹ هزار پوند درآمد دارد؛ درحالی‌که این مقدار برای تریدر همین بانک در شعبه امریکا ۱۴۹ هزار دلار است.

این قضیه درمورد بانک گلدساکس نیز صادق است و در جایی که یک معامله‌گر انگلیسی حدود ۸۰ هزار پوند درآمد دارد، همان تریدر در ایالات متحده می‌تواند به درآمد ۱۲۹ هزار دلار دست پیدا کند.

معامله‌گران مستقل فارکس چقدر درآمد دارند؟

محاسبه درآمد یک معامله‌گر مستقل و رسیدن به ارقام نهایی ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد؛ چراکه عملکرد هر تریدر متفاوت است. برخی از آن‌ها با سرمایه بسیار بالا و عده‌ای با سرمایه کم معاملات را شروع می‌کنند.

در تعیین درآمد تریدرهای مستقل یک عامل ثابت وجود دارد و آن هم میزان سرمایه است؛ هرچه سرمایه بیشتر باشد، سود نیز بیشتر می‌شود.

با این وجود، بزرگ‌ترین مشکل تریدرهای مستقل نیز میزان سرمایه است؛ چون حتی ۱۰۰ هزار دلار، سرمایه‌ای کافی برای پوشش دادن تمام هزینه‌های زندگی مانند پرداخت قبوض، مالیات و… نیست. اگر فرض کنیم که بهترین معامله‌گران می‌توانند سالانه ۲۰ درصد سرمایه، درآمد داشته باشند، این مقدار باز هم کافی نیست. به‌عنوان مثال، حقوق ماهانه تریدری با سرمایه اولیه ۱۰۰ هزار دلار، پس از کسر مالیات در حدود ۱۳۰۰ دلار خواهد بود.

این قضیه، تفاوت بین تریدرهای حرفه‌ای و کم‌سابقه را نیز نشان می‌دهد؛ معامله‌گران حرفه‌ای می‌توانند هزاران دلار درآمد داشته باشند؛ درحالی‌که معامله‌گران تازه‌کار، صدها دلار به‌دست خواهند آورد.

هر دوی این تریدرها می‌توانند ۱۰ درصد از سرمایه را به‌دست بیاورند؛ اما مقدار نهایی درآمد بسیار متفاوت خواهد بود. با این وجود آنچه مشخص است، معاملات مداوم منجر به سود بیشتر و درآمد بیشتر می‌شود.

نکته: ریسک موجود در معاملات ممکن است باعث از دست رفتن تمام سود تریدرها شود.

فواید و مزایای درآمد از فارکس

مزایای درآمد فارکس و معامله و فعالیت در این بازار، زیاد است. در این بخش به بررسی برخی از مهم‌ترین مزایای فعالیت در بازار فارکس خواهیم پرداخت.

 

نقدشوندگی بالا

تنها بازار مالی که بیشترین حجم پول در گردش را دارد، فارکس است. به همین دلیل، این بازار نقدشوندگی بسیار بالایی دارد و این موضوع معامله را برای افراد تا حد زیادی آسان می‌کند. 

منظور از نقدشوندگی بالا در بازار فارکس این است که اگر شما قصد داشته باشید ارزی را خریداری کرده یا به فروش برسانید، این کار سریعا انجام خواهد شد و نیاز نیست در صف خرید یا فروش بمانید. 

 

تحلیل‌پذیری بالا 

به دلیل وجود حجم پول زیاد در بازار فارکس، این بازار تحلیل‌پذیری بالاتری در مقایسه با بازارهایی مانند بازار ارز دیجیتال دارد. به زبان ساده‌تر، ممکن است شما با استفاده از روش‌های تحلیلی مانند تحلیل تکنیکال در بازار فارکس، درصد برد بیشتری در مقایسه با معامله در بازارهای مالی کوچک‌تر داشته باشید. 

 

کارمزدهای مختلف 

بروکرهای زیادی وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها، در بازار فارکس معامله کنید و لازم است بدانید که کارمزد معامله در هر کدام از این بروکرها متفاوت است. همچنین این کارمزد می‌تواند با توجه به نوع دارایی و معامله نیز متفاوت باشد. 

به همین دلیل، شما می‌توانید با کمی جستجو، دارایی‌ها و بروکرهایی با کم‌ترین کارمزد پیدا کنید و معاملات کم‌هزینه‌ای داشته باشید.

 

راهنمای شروع کسب درآمد از فارکس 

شروع فارکس مراحل مشخصی دارد و اگر می‌خواهید به تازگی در این بازار فعالیت کنید، بهتر است تا با روش‌های اصولی ورود به آن آشنا باشید. در این بخش قصد داریم تا مراحل ورود به بازار فارکس را به ترتیب بررسی کنیم. 

 

آموزش 

نه تنها در بازار فارکس، بلکه آموزشِ مناسب برای ورود به هر حوزه‌ای، امری ضروری محسوب می‌شود. به دلیل اینکه بازارهای مالی مانند فارکس از ریسک بالایی برخوردار هستند، شما نیاز دارید تا قبل از ورود به آن، تخصص لازم را کسب کرده و سپس اقدام به معامله کنید. در غیر این صورت ممکن است متحمل ضررهای بزرگی شوید. 

 

افتتاح حساب کارگزاری 

کارگزاری‌های بسیار زیادی وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها در بازار فارکس، معاملات خود را شروع کنید. کارگزاری‌های فارکس به شما این امکان را می‌دهند که به‌راحتی به معامله دارایی‌های مختلف مانند سهام‌های بین‌المللی و سایر دارایی‌ها بپردازید. 

توجه داشته باشید که بهتر است در انتخاب کارگزاری، نکاتی مانند میزان اعتبار آن در جهان و حجم پولِ موجود در آن را در نظر بگیرید.

 

مشخص کردن استراتژی معاملاتی 

شما نمی‌توانید بدونِ الگوبرداری از استراتژی‌های موفق فارکس و طراحی یک استراتژی برای خود به موفقیت در این بازار دست پیدا کنید. امروزه تمامی معامله‌گران موفق فارکس از یک استراتژی مشخص بهره می‌برند و هیچ‌گاه خارج از چارچوب معامله نمی‌کنند. 

البته ممکن است شما مدت طولانی، مثلاً 8 ماه، با استفاده از یک استراتژی به سود نرسید که در این صورت نیاز است تا تغییراتی را در آن اعمال کنید. 

بهترین معامله‌گران فارکس در جهان

معرفی بهترین معامله‌گران فارکس می‌تواند الهام‌بخش تریدرهای جوان باشد؛ چراکه تمام تریدرهای فارکس یک آرزوی یکسان برای تبدیل‌شدن به بهترین تریدر این عرصه را دارند.

مشهورترین تریدرهای فارکس عبارتند از:

  • جورج سورس
  • پال تودور جونز
  • بیل لیپشوتز
  • استنلی دراکن‌میلر
  • مایکل مارکوس

جورج سورس (George Soros)

یکی از افسانه‌ای‌ترین چهره‌های تاریخ معاملات فارکس جورج سورس است. او را به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار تاریخ می‌شناسیم که به‌دلیل درک استثنائی از روندهای اقتصادی، شناسایی ناکارآمدی‌های بازار و استفاده از آن‌ها برای انجام معاملات بزرگ، مشهور است.

سورس می‌گوید: «دلیل اینکه من ثروتمند هستم این است که می‌دانم چه زمانی باید اشتباه کنم.»

ارزش خالص دارایی‌های جورج سورس، که او را در میان ثروتمندترین معامله‌گران فارکس قرار داده، ۸.۶ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

پال تودور جونز (Paul Tudor Jones)

پال تودور جونز، یکی دیگر از بهترین معامله‌گران فارکس در جهان است که توانسته با ارزش خالص دارایی بیش از ۷ میلیارد دلار به یکی از موفق‌ترین و ثروتمندترین تریدرها در جهان تبدیل شود.

پال حرفه خود را پس از اتمام دانشگاه، در معاملات پنبه در بورس نیویورک آغاز کرد و مدتی بعد با تاسیس شرکت خود، به سرمایه‌گذاری در طیف وسیعی از کالاها تبدیل شد.

بیل لیپشوتز (Bill Lipschutz)

بیل لیپشوتز، در میان معامله‌گران فارکس یک افسانه است. هنگامی که بیل پس از فوت مادربزرگش ۱۲ هزار دلار به ارث برد، تجارت فارکس را آغاز کرد و توانست این مبلغ را به ۲۵۰ هزار دلار تبدیل کند. با این وجود او با یک تصمیم اشتباه، تمام این پول را از دست داد.

بیل لیپشوتز ناامید نشد و ترید را ادامه داد تا جایی که به درآمد ۳۰۰ میلیون دلار در سال دست یافت.

او معتقد است که فارکس یک بازار روانشناختی است و درک این بازار به همان میزان تحلیل فاندامنتال در سودسازی موثر است.

سخن آخر

در این مقاله با بررسی درآمد فارکس، منابع کسب درآمد از فارکس و نحوه شروع معامله در این بازار همراه شما بودیم.

توجه داشته باشید که بازارهای مالی مانند فارکس نیاز به تخصص و تجربه دارند و روشی برای یک‌شبه پولدار شدن نیستند. حتی گاهی اوقات افراد با ورود به این بازارهای سرمایه خود را از دست می‌دهند. 

به همین دلیل، نیاز است تا برای کسب سود مستمر و موفقیت در فارکس، از مهارت تحلیل تکنیکال و بنیادی بهره ببرید و همواره استراتژی مشخصی برای معاملات خود داشته باشید. 

ممکن است علاقه مند باشید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر شکل و هر شخص ممنوع است.

انتشار هرگونه دیدگاه غیراقتصادی، تبلیغ سایت، تبلیغ صفحات شبکه‌های اجتماعی، قراردادن اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط غیرمجاز است.

دیدگاه‌هایی که از قوانین فوق تخطی کرده باشند، تأیید نمی‌شوند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *