روان‌شناسی ترید چیست؟

روانشناسی ترید

پراپی

زمان مطالعه :

تاریخ انتشار : 2023/07/16

گاهی اوقات ممکن است برخی سوگیری‌های عاطفی، رفتاری یا شناختی مثل اعتمادبه‌نفس بیش‌از حد، ترس از دست دادن، استرس و اضطراب و… بر فرایند تصمیم‌گیری معامله‌گر، عملکرد و موفقیت او در بازارهای مالی تاثیر بگذارد.

با روان‌شناسی معامله‌گری می‌توانید تاثیر این عوامل را به حداقل برسانید. 

معامله‌گری بدونِ در نظر گرفتنِ روانشناسی ترید، در 90 درصد مواقع می‌تواند شما را دچار ضررهای هنگفتی  کند. به همین دلیل، در این مقاله به بررسی مفهوم روانشناسی ترید و نحوه استفاده از آن خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید. 

روانشناسی ترید چیست؟

هر جا که پای انسان در میان باشد، احساسات نیز نقش دارند و این موضوع درباره معامله‌گری نیز صدق می‌کند. معامله‌گران باید سعی داشته باشند تا می‌توانند، احساسات را از معاملات خود جدا کنند؛ زیرا در غیر این صورت، ممکن است متحمل ضرر شوند. در اینجا است که روانشناسی ترید به کمک شما می‌آید. 

به‌طور خلاصه، روانشناسی ترید یا معامله مجموعه فعالیت‌هایی است که به تریدرها کمک می‌کند تا احساسات و حالات روانی خود را در جهت موفقیت‌های بیشتر در معاملات خود کنترل کنند. 

به زبان ساده‌تر، روان‌شناسی ترید به معامله‌گران کمک می‌کند تا با هدایت نواسانات بازار، مدیریت ریسک، تنظیم هیجانات و شناخت موانع روان‌شناختی، تصمیمات موفق‌تری بگیرید.

رایج‌ترین احساساتی که در ترید با معامله‌گران همراه هستند، حرص و طمع است و گاهی باعث ایجاد ضررهای بسیار سنگینی در ترید می‌شوند. تریدرها می‌توانند با کمک روانشناسی بازار مالی، این احساسات را کنترل کنند و برآیند معاملات خود را در جهت مثبت حفظ کنند. 

روانشناسی ترید امری بسیار مهم در معامله‌گری محسوب می‌شود؛ همانطور که معامله‌گران به مباحثی مانند اقتصاد خرد و کلان و تحلیل تکنیکال اهمیت زیادی می‌دهند، باید  به این موضوع نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند. 

بیشتر بخوانید: درآمد فارکس چقدر است؟

اصول و تئوری‌های اصلی در روانشناسی ترید 

در بخش قبلی خواندید که روانشناسی ترید مجموعه اقداماتی برای کنترل احساس معامله‌گران در جهت رسیدن به سود هستند؛ یعنی شما نمی‌توانید تنها با تلاش برای کنترل احساسات خود برای معامله، از روانشناسی ترید استفاده کنید و نیاز دارید تا مجموعه‌ای از اصول و تئوری‌ها را به کار بگیرید. 

در این بخش به بررسی اصول و تئوری‌های اصلی در روانشناسی ترید خواهیم پرداخت. 

مشخص کردن حد ضرر 

انسان ذاتا موجودی طمع‌کار است و این ویژگی در معامله می‌تواند تمام سرمایه شما را از بین ببرد. به همین دلیل است که باید در تمامی معاملات خود، به حد ضرر پایبند باشید. 

حد ضرر نقطه‌ای از قیمت است که شما با ضرر از معامله خارج می‌شوید. درست است که ضررکردن در بازارهای مالی می‌تواند دردناک باشد؛ اما اگر از برخی از معاملات خود با ضرر خارج نشوید، ممکن است احساس طمع بر شما قلبه کند و نتوانید معامله را به اتمام برسانید و در نتیجه به‌جای کمی زیان، تمام سرمایه خود را از دست بدهید. 

نکته: همیشه سعی داشته باشید تا حد ضررهای خود را طوری تعیین کنید که اگر قیمت به آن رسید، تنها 1 درصد از کل سرمایه شما از بین برود. 

مدیریت سرمایه در معاملات 

دخیل کردنِ کلِ سرمایه در معامله، می‌تواند تا حد زیادی احساسات‌تان را نیز درگیر کند و باعثِ ایجاد اضطراب در شما شود. در نتیجه این امکان وجود دارد تا کل سرمایه خود را از دست بدهید. به همین دلیل است که باید برای موفقیتِ استراتژی روانشناسی در معاملات مالیِ خود، مدیریت سرمایه را رعایت کنید. 

مدیریت سرمایه و کنترل ریسک در ترید به شما کمک می‌کند تا بتوانید احساسات خود را هنگام ترید در بازارهای مالی کنترل کنید و در نتیجه معاملاتِ موفق‌تری داشته باشید.

پیشنهاد می‌شود تا برای مدیریت سرمایه و مدیریتِ ریسکِ بهینه، در هر معامله تنها ده درصد از کلِ سرمایه خود را درگیر کنید و از درگیرکردنِ کل سرمایه در یک معامله بپرهیزید. 

بیشتر بخوانید: حداقل سرمایه فارکس برای شروع ترید چقدر است؟

برای خود قانون مشخص کنید

بهتر است برای موفقیت هرچه بیشتر  در روانشناسی ترید، برای هر روزِ خود قوانینی را مشخص کنید و به آن‌ها پایبند باشید. به عنوان مثال، این قوانین می‎توانند حداکثر سود و ضرر شما در روز باشند. 

به زبان ساده‌تر، شما باید درصدی مشخص برای سود و ضررِ خود در روز در نظر بگیرید و به خودتان قول بدهید که اگر این درصدها  محقق شدند، معامله‌کردن را متوقف کنید. 

بیش از حد به اخبار توجه نکنید

اگر کمی تجربه معامله در بازارهای مالی را داشته باشید، حتما مشاهده کرده‌اید که روزانه اخبار زیادی درباره دارایی‌های مختلف در بازارهای مالی منتشر می‌شوند. همچنین ممکن است در یک روز دو اخبار به‌صورت همزمان مشاهده کنید که کاملا برخلافِ یکدیگر هستند.

به همین دلیل، اگر شما بیش از حد به اخبار در هنگام معامله در بازارهای مالی توجه داشته باشید، ممکن است در تصمیم‌گیری دچار مشکل شده و احساس اضطراب در شما ایجاد شود. در نتیجه ممکن است نتوانید معاملات خود را با موفقیت به اتمام برسانید. 

رفتار معامله‌گران دیگر را در نظر بگیرید

معامله‌گران حرفه‌ای همواره به افراد پیشنهاد می‌کنند هنگام بررسی نمودار، خودتان را به‌جای اکثر معامله‌گران قرار دهید و به روانشناسی رفتار سرمایه‌گذاران بپردازید.

روانشناسی رفتار سرمایه‌گذاران به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر، معاملات خود را در بازارهای مالی انجام دهید و پیش‌بینی‌های بهتری داشته باشید.

روانشناسی ترید در فارکس چگونه است؟

یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین بازارها برای معامله، بازار فارکس است که با گذشت زمان، افراد زیادی جذبِ آن می‌شوند. شاید تکنیک‌های تحلیل قیمت در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال با یکدیگر متفاوت باشند؛ اما اصول روانشناسی ترید در هر بازاری یکسان است و شما باید قواعد  یکسانی را برای به کار بردن روانشناسی ترید در هر بازار مالی رعایت کنید.

این موضوع درباره بازار فارکس نیز صدق می‌کند و احساسات شما هنگام معامله در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال یکسان است؛ لذا بهتر است تا در این بازار نیز، اصول روانشناسی ترید که در بخش قبلی به آن‌ها اشاره شد را به کار ببرید. 

تاثیر روانشناسی ترید بر رفتار افراد 

شاید فکر کنید، با استفاده از اصول روانشناسی ترید، تنها در معاملات خود موفق خواهید بود؛ اما این موضوع تاثیر خود را علاوه بر معاملات، بر رفتار شما در سایر ابعاد زندگی نیز خواهد گذاشت. در این بخش تاثیر روانشناسی ترید را از دو جهت بررسی خواهیم کرد. 

تاثیر روانشناسی ترید بر رفتار افراد در معاملات 

افراد می‌توانند با استفاده از روانشناسی ترید، احساسات خود را هنگام شکست و کسب پیروزی در معاملات کنترل کنند. هرچقدر هم که احساسات فرد در معاملات کم‌تر دخیل باشد، معاملات با موفقیت بیشتری انجام می‌شوند.

تاثیر روانشناسی ترید بر رفتار افراد در زندگی 

شاید برایتان جالب باشد که تسلط بر روانشناسی ترید، می‌تواند فرد را در زندگی، مقاوم کند. به عبارت دیگر، هنگامی که فرد اصول روانشناسی ترید را در معاملات خود به کار می‌برد، یاد می‌گیرد که در هنگام شکست ناامید و سرافکنده نشود و همچنین در هنگام کسب پیروزی در معاملات، از روی خوشحالی، تصمیمات نابجا نگیرد. 

این موضوع تاثیر خود را بر شکست‌ها و پیروزی‌هایی که در زندگی شخصی افراد رخ می‌دهند نیز می‌گذارد و باعث می‌شود تا افراد بتوانند در هنگام قرار گرفتن در موقعیت‌های سخت زندگی، مقاومت زیادی از خود نشان دهند. 

روش‌ها و ابزارهای مورد استفاده در روانشناسی ترید

برای به کار بردنِ اصولِ روانشناسی ترید، ابزارها روش‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید با توجه به شرایط و استراتژی که در معاملات دارید، از آن‌ها استفاده کنید. 

در این بخش به برخی از بهترین روش‌ها و ابزارهای مورد استفاده در روانشناسی ترید اشاره خواهیم کرد. 

تحلیل تکنیکال 

استفاده از تحلیل تکنیکال به شما کمک می‌کند تا پیش‌بینی‌های بهتری را نسبت به آینده قیمت برخی از ارزهای دیجیتال داشته باشید.این موضوع تا حد زیادی، احساسات شما را در معاملات کنترل می‌کند. 

ورزش 

نه تنها در روانشناسی ترید، بلکه ورزش می‌تواند در تمامی ابعاد زندگی تاثیرات مثبتی روی افراد بگذارد. با ورزش کردن قبل از معامله، احساس اضطراب در شما کاهش پیدا می‌کند و بهتر می‌توانید احساسات خود را کنترل کنید. 

می‌دانید که کاهش اضطراب در معاملات باعث می‌شود تا شما بتوانید تصمیمات بهتری را اتخاذ کنید و این یعنی به کار بردنِ اصولی روانشناسی ترید. 

ژورنال‌نویسی 

اگر شما نتایج تمامی معاملات خود را در یک دفتر  یا هر ابزار دیگری ثبت کنید، مهارت رفتارشناسی شما در بازار افزایش می‌یابد و می‌توانید تا حد زیادی نتایج معاملات را از قبل حدس بزنید. این موضوع به شما در کنترل احساسات و در نتیجه تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند.

یادگیری 

یک معامله‌گر موفق، همیشه بخشی از روزِ خود را به یادگیری اختصاص می‌دهد. یادگیری به شما کمک می‌کند تا با افزایش تسلط بر ترید، اعتمادبه‌نفسِ شما نیز در این زمینه افزایش یابد و در نتیجه بتوانید معاملات موفق‌تری را داشته باشید. 

برنامه‌ریزی 

سعی کنید حتما ساعت مشخصی را برای معاملات خود مشخص کنید و از ترید کردنِ بدون برنامه بپرهیزید. برنامه‌ریزی برای معامله به شما کمک می‌کند تا هنگام ترید، ذهنی آرام‌تر و آماده‌تر و  معاملات موفق‌تری داشته باشید.

۲ کتاب در حوزه روانشناسی ترید 

تا به الان، کتاب‌های زیادی در حوزه روانشناسی ترید چاپ شده‌اند و شما می‌توانید این کتاب‌ها را از اکثر فروشگاه‌های کتاب خریداری کنید. در این بخش برخی از بهترین کتاب‌هایی که می‌توانند به شما در حوزه روانشناسی ترید کمک کنند را بررسی خواهیم کرد.

کتاب معامله‌گر منظم – مارک داگلاس 

کتاب معامله‌گر منظم که نویسنده آن مارک داگلاس است، حاصل سال‌ها تجربه یک معامله‌گر در بازارهای مالی مختلف است. مارک داگلاس در این کتاب تمامی تجربه‎های شکست و پیروزی خود در معاملات را ارائه می‌دهد و راهکارهایی برای موفقیت بهتر در ترید را بیان می‌کند. 

جالب است بدانید که این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در حوزه روانشناسی ترید است و خواندنِ آن برای هر معامله‌گری یک ضرورت محسوب می‌شود. 

کتاب عادات معامله‌گری – استیو و هالی برنز 

کتاب عادات معامله‌گری یک کتابِ نسبتا کوتاه است که شما می‌توانید خواندنِ آن را در یک روز به اتمام برسانید. نویسندگان در این کتاب به نکات ضروری اشاره کرده‌اند که هر معامله‌گری باید آن‌ها را در نظر بگیرد. همچنین   در این کتاب برخی از عادات و تفکرات غلط در معامله‌گری بیان شده‌ و مورد نقد قرار گرفته‌اند. 

سخن آخر 

در این مقاله با بررسی مفهوم روانشناسی ترید و اصول استفاده از آن همراه شما بودیم. توجه داشته باشید که روانشناسی ترید امری بسیار ضروری در معامله‌گری است؛ اما رعایت این اصل به تنهایی نمی‌تواند شما را در معامله‌گری موفق کند. 

به همین دلیل، بهتر است تا در کنارِ یادگیری مبحث روانشناسی ترید، حتما راجع به مباحثی مانند تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و اقتصاد خرد و کلان نیز اطلاعات کسب کنید. 

ممکن است علاقه مند باشید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر شکل و هر شخص ممنوع است.

انتشار هرگونه دیدگاه غیراقتصادی، تبلیغ سایت، تبلیغ صفحات شبکه‌های اجتماعی، قراردادن اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط غیرمجاز است.

دیدگاه‌هایی که از قوانین فوق تخطی کرده باشند، تأیید نمی‌شوند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *