حداقل سرمایه فارکس برای شروع ترید چقدر است؟

حداقل سرمایه فارکس برای شروع ترید چقدر است

پراپی

زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه

تاریخ انتشار : 2023/06/18

حداقل سرمایه فارکس برای شروع ترید چقدر است؟

این یکی از اولین سؤالاتی است که برای معامله‌گران تازه‌کار ایجاد می‌شود و پاسخ به آن کار راحتی نیست! چرا؟ چون به عوامل مختلفی مثل استراتژی و نوع حسابی که باز می‌کنید، تجربه‌تان در بازارهای مالی، مدیریت ریسک و… بستگی دارد.

در ادامه، ابتدا به بررسی و معرفی بازار فارکس می‌پردازیم و بعد هم درباره مقدار پولی که برای سرمایه‌گذاری در آن نیاز است و عوامل اثرگذار بر سرمایه لازم برای ورود به این بازار صحبت می‌کنیم.

اگر با بازار فارکس و نحوه عملکرد آن آشنا هستید، بخش اول را رد کنید.

 

معرفی بازار فارکس و نحوه کارکرد آن

بازار فارکس(FX) بزرگ‌ترین و نقد‌شونده‌ترین بازار مالی دنیاست که ارزهای مختلفی در آن معامله می‌شوند. میانگین گردش مالی روزانه فارکس در سال 2022 به بیش از 7.5 تریلیون دلار رسیده است.

مهم‌ترین ویژگی بازار فارکس، غیرمتمرکز بودن آن است؛ یعنی معاملات بدون حضور صرافی‌ها و به‌صورت مستقیم انجام می‌شود.

بازار فارکس به دلیل همپوشانی زمانی چهار مرکز اصلی مالی آن یعنی نیویورک، توکیو، سیدنی و لندن، به‌صورت 24 ساعته در 5 روز و نیم هفته (دوشنبه تا جمعه) فعال است.
با تمام شدن پایان روز کاری در یک کشور، روز کاری این بازار در کشوری با منطقه زمانی متفاوت شروع می‌شود. به‌این‌ترتیب قیمت‌ها دائما در حال تغییرند و بازار، همواره فعال است. 

در فارکس ترکیب ارز خریداری‌شده با ارز فروخته‌شده را جفت‌ارز می‌نامند. هر ارز با یک کلمه سه حرفی نمایش داده می‌شود که دو حرف اول نشان‌دهنده کشور و حرف آخر نشان‌دهنده واحد پول است.
مثلا نماد کرون نروژ به‌صورت NOK است.

همچنین قیمت یا نرخی که در این بازار می‌بینیم نشان‌دهنده ارزش ارزها نسبت به هم است. مثلا اگر ارزش EUR/JPY = 3.45800 باشد به این معنی است که ارز پایه یعنی یورو (ارز سمت چپ)، 458/3 برابر ارز مظنه یعنی ین ژاپن (ارز سمت راست) ارزش دارد.
به زبان ساده‌تر یعنی برای خرید یک یورو باید 458/3 ین پرداخت کرد و با فروش یک یورو، این مقدار ین دریافت می‌شود. 

 

حداقل سرمایه در بازار فارکس

 

سود و زیان در فارکس بر حسب پیپ بیان می‌شود که نسبت قیمت آن دو ارز را تا 4 رقم اعشار بیان می‌کند.
تفاوت این اعداد چهار رقمی، نشان‌دهنده مقدار پیپ سود یا ضرر است. مثلا اگر قیمت جفت‌ارز USD/EUR از 234/1 به 237/1 تغییر کند مقدار 3 پیپ سود کرده است.

ناگفته نماند که تعداد رقم‌هایی که برای محاسبه پیپ در نظر گرفته می‌شود در کارگزاری‌های مختلف متفاوت باشد. 

کلیاتی را درباره بازار فارکس دانستیم. حالا بیایید به‌طور دقیق‌تر تعریف سرمایه و اهمیت آن در فارکس را با هم بررسی کنیم.

 

منظور از سرمایه چیست و چه اهمیتی برای ترید در فارکس دارد؟

سرمایه همان مقدار پولی است که یک تریدر وارد بازار می‌کند. قدرت معاملات تریدر، میزان سود احتمالی و میزان تحمل ضرر براساس همین سرمایه اولیه مشخص می‌شود.

البته در فارکس، علاوه بر پول نقد می‌توان سهام، اوراق قرضه و سایر اوراق بهادار را نیز به‌عنوان سرمایه وارد کرد؛ اما به‌طورکلی، به میزان پولی که تریدر در حساب معاملاتی خود در بروکر (کارگزاری) فارکس دارد سرمایه می‌گویند. 

بنابراین نمی‌توان دقیقا گفت که حداقل سرمایه فارکس برای شروع ترید چقدر است؛ چون تریدرها براساس توانایی مالی، میزان ریسکی که می‌توانند تحمل کنند، استراتژی معاملاتی خود و… مبالغ مختلفی را وارد این بازار می‌کنند. 

هرچه سرمایه فرد کمتر باشد، ریسک بیشتری را متحمل می‌شود. 

اکثر بروکرها حداقل سرمایه در بازار فارکس را 1000 دلار اعلام می‌کنند. اما خیلی‌ها با مبالغ بیشتر یا کمتر هم حساب معاملاتی خود را در فارکس باز کرده‌اند.

البته توجه داشته باشید که با مبالغ کمتر نمی‌توان سود مناسبی از این بازار به دست آورد. در ادامه این موضوع را با جزییات بیشتری بررسی می‌کنیم. 

 

مقایسه حداقل سرمایه با بازدهی

برای اینکه بدانید برای شما حداقل سرمایه فارکس برای شروع ترید چقدر است و این میزان سرمایه چه ارتباطی با سود دریافتی دارد، باید پنج عامل مهم زیر را در نظر بگیرید: 

 

 نوع بروکر (کارگزاری)

بروکرهای مختلف، کف و حداقل سرمایه متفاوتی را برای شروع ترید در نظر می‌گیرند که حتی می‌تواند 5 دلار باشد. 

البته عددی که کارگزاری‌ها اعلام می‌کنند هزینه باز کردن حساب است و معمولا تریدر برای شروع معاملات خود به سرمایه بیشتری نیاز دارد. 

 

مبلغ حداقلی برای ورود به بازار فارکس

 

نوع اکانت تریدینگ

اکانت‌های فارکس به سه دسته اصلی استاندارد، مینی و مدیریت‌شده تقسیم می‌شوند.

حساب استاندارد که با لات‌های استاندارد کار می‌کند، امکان دسترسی به ارزهای مختلف تا 100 هزار دلار را می‌دهند و برای باز کردن چنین حسابی به 10 هزار دلار سرمایه در حساب مارجین نیاز است. 

با‌این‌حال برخی بروکرها مبالغ بیشتری هم درخواست می‌کنند. در حساب استاندارد، هر پیپ 10 دلار سود می‌دهد. 

حساب‌های مینی با مینی‌لات‌ها کار می‌کند. این حساب‌ها برابر یک دهم حساب استاندارد هستند، ریسک کمتری دارند و می‌توان با 250 تا 500 دلار این حساب را باز کرد. اما هر پیپ، 1 دلار سود می‌دهد.

 حداقل سرمایه فارکس برای شروع ترید و میزان سود و زیان هر تریدر علاوه بر نوع اکانت، به میزان لات هم بستگی دارد که جلوتر توضیح می‌دهیم.

 

لوریج 

یکی از روش‌های کسب درآمد از ترید فارکس با سرمایه کم و حتی زیاد، استفاده از لوریج است. به زبان ساده لوریج یعنی ارزش حسابی که تریدر در فارکس باز می‌کند از ارزش دارایی‌اش بیشتر باشد و این اختلاف سرمایه را از بروکر قرض بگیرد. 

حداکثر مقدار لوریجی که کارگزاری‌های مختلف ارائه می‌کنند با هم متفاوت است. اگر تریدر دانش کافی داشته باشد، لوریج روش خوبی برای کسب سود است. در غیر این صورت ممکن است سرمایه اولیه خود را هم از دست دهد. 

 

سایز لات

لات مقدار دارایی مناسب برای خرید‌و‌فروش است. لات‌های استاندارد فارکس هزار، ده هزار و صدهزار واحد هستند که به‌ترتیب میکرو، مینی و استاندارد نامیده می‌شوند. البته لات‌های غیراستاندارد هم وجود دارند. 

میزان سودی که هر تریدر در هر یک از این لات‌ها به دست می‌آورد متفاوت است؛ چرا که میزان ریسکی که هر فرد متحمل شده فرق دارد. 

هر پیپ در لات استاندارد، 10 دلار، در مینی 1 دلار، در میکرو ۰/۱ دلار و در کمتر از آن ۰/۰۱ دلار ارزش دارد. 

برای مثال اگر یک حساب استاندارد و یک لات استاندارد داشته باشید و قیمت یک پیپ تغییر کنید، میزان سود یا ضرر 10 دلار است، اما اگر سایز لات ۰/۱ باشد و بازار به اندازه 10 پیپ تغییر کند میزان سود یا ضرر شما 1 واحد از ارز پایه خواهد بود. 

مبلغ حداقل برای ورود به بازار فارکس در لات استاندارد 25هزار دلار و برای مینی لات، 100 دلار است. 

 

شروع ترید فارکس با سرمایه کم

 

استراتژی معاملاتی

مورد آخر هم استراتژی معاملاتی است که در سرمایه گذاری بازار ارز اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر استراتژی معاملاتی تریدر طوری باشد که باید چندین معامله را همزمان پیش ببرد، سرمایه بیشتری نیاز خواهد داشت. 

مثلا ممکن است یک اسکالپر برای گرفتن یک بازده خوب، حداقل به 10000 دلار نیاز داشته باشد. اگر این سرمایه 100 دلار باشد میزان سود او هم به همان نسبت کمتر می‌شود. 

شاید بپرسید چطور با سرمایه کم در فارکس ترید کنیم؟ به این سوال در بخش بعد پاسخ می‌دهیم.

 

راهنمایی برای شروع ترید با حداقل سرمایه 

شروع ترید فارکس با سرمایه کم حتی با سرمایه‌ای به کوچکی چندده دلار هم عملی و امکان‌پذیر است.

شما با توجه به استراتژی، نوع حساب، لات و سایر مواردی که اشاره کردیم، می‌توانید با 50 تا 500 دلار معامله‌گری را شروع کنید؛ اما معمولا سرمایه 1000 تا 5000 دلار بهترین مقدار برای ترید اولیه است.

در این بخش، نکاتی را به شما آموزش می‌دهیم که بتوانید با سرمایه کم ترید در فارکس را شروع کنید.

نکته: اگر تریدر حرفه‌ای هستید ولی سرمایه زیادی برای معامله‌گری در فارکس ندارید، می‌توانید با روش پراپ تریدینگ سود خوبی از بازارهای مالی کسب‌ کنید.

شما در پراپی می‌توانید با سرمایه‌ای در حدود (حداقل) ۵۶ دلار شروع به سرمایه‌گذاری در بازار فارکس کنید. در پراپی این بستر مهیا شده است که تریدرها با استفاده از دو پلن دومرحله‌ای و جت‌ جامپ با کسب سود در دوره‌ای مشخص بتوانند به درآمد دلاری برسند.

پلن‌های پراپی برای شروع سرمایه‌گذاری

همان طور که در بالا اشاره کردیم، در وب‌سایت پراپی دو نوع پلن وجود دارد که در ادامه آن‌ها را موشکافی خواهیم کرد.

چالش دومرحله‌ای

در چالش دومرحله‌ای همان‌ طور که از اسمش پیدا است، تریدر موظف به گذراندن دو مرحله کلی است که در مرحله اول (که دوره‌ آن ۳۰ روزه است) تریدر با کسب ۸ درصد سود می‌تواند وارد مرحله بعدی (که دوره آن ۶۰ روزه است) شود.

در مرحله دوم، تریدر با ۴ درصد سود می‌تواند چالش را به پایان برساند و سود به دست بیاورد.

برای شرکت در چالش ۵ هزار دلاری دومرحله‌ای به ۵۶ دلار، برای شرکت در چالش ۱۰ هزار دلاری به ۸۸ دلار، برای چالش ۲۵ هزار دلاری به ۱۵۶ دلار و برای شرکت در چالش ۵۰ هزار دلاری باید ۳۰۸ دلار پرداخت کنید.

یادتان باشد که برای دریافت اولین سود در چالش دومرحله‌ای حتما باید ۳۰ روز از دریافت اکانت اعتباری‌تان گذشته باشد؛ ولی از برداشت دوم به بعد، این ۳۰ روز به ۱۴ روز کاهش می‌یابد.

لازم به ذکر است که با پشت سر گذاشتن اولین چالش‌تان در پراپی، تمام رقمی که برای شرکت در آن سرمایه‌گذاری کرده بودید هم به شما عودت داده خواهد شد.

پلن مسیر سریع جت جامپ

در مدل مسیر سریع جت جامپ تریدر بدون هیچ چالشی مستقیما از طریق اکانت Real به‌صورت فازبه‌فاز می‌تواند ترید خود را شروع کند. تریدر ابتدا با انتخاب چالش ۲ هزار، ۵ هزار، ۱۰ هزار یا ۲۰ هزار دلاری و سپس کسب ۱۰ درصد سود می‌تواند وارد فاز بعدی بشود.

در این مدل تنها با گذشت ۵ روز از افتتاح حساب (در صورتی که حساب‌تان مثبت باشد) می‌توانید درخواست برداشت سود خود را ارسال کنید. هم‌چنین حداکثر ضرر (دراودان) روزانه نخواهید داشت و همواره یک حداکثر ضرر کلی ۵ درصدی ثابت برای‌تان لحاظ خواهد شد.

نکته دیگر این است که در پلن جت‌جامپ، حداکثر درصد تقسیم سود ۵۰ درصد در نظر گرفته شده که این رقم در پلن دومرحله‌ای ۹۰ درصد است.

در کل، هر تریدر با عبور از هر فاز چالش مسیر سریع جت جامپ می‌تواند تا سقف دو برابر فاز گذشته‌اش، اعتبار سرمایه دریافت کند؛ البته باید حتما حداقل به اندازه ۱۰ درصد سود به‌دست آورده باشد. به این ترتیب سریع‌تر به سرمایه می‌رسد.

در مدل سریع جت جامپ برای ترید ۲ هزار دلاری به ۹۹ دلار، برای ترید ۵ هزار دلاری به ۲۴۵ دلار، برای ترید ۱۰ هزار دلاری به ۴۸۵ دلار و برای ترید ۲۰ هزار دلاری به ۹۷۰ دلار سرمایه نیاز داریم که این یعنی برای شرکت در مدل سریع جت جامپ پراپی حتما باید تریدر حرفه‌ای با برنامه‌ای مشخص باشیم، چون ریسک آن بالاتر از مدل دومرحله‌ای است.

در وب‌سایت پراپی چالش آزمایشی رایگان هم وجود دارد که می‌توانید از طریق پنل کاربری حساب رایگان خود به‌مدت ۵ روز به‌صورت آزمایشی ترید کنید.

اگر به‌قدر کافی دانش و تبحر در زمینه ترید داشته باشید پراپی تا سقف یک میلیون دلار برای شما اعتبار سرمایه در نظر خواهد گرفت. فقط باید آن دو مرحله‌ای را که در بالا توضیح داده‌ایم، پشت سر بگذارید.

هم‌چنین با گذراندن این دو مرحله این شانس را دارید که تا ۹۰ درصد رقم سود تریدهای خود را به‌جیب بزنید.

بروکر مناسبی انتخاب کنید

مهم‌ترین پیشنهاد و راهنمایی برای شروع ترید در فارکس با حداقل سرمایه انتخاب بروکر مناسب است. درباره بروکرهای مختلف تحقیق کنید و قوانین آن‌ها را بشناسید.

بروکری را انتخاب کنید که قانونی باشد و مطمئن شوید که امنیت معاملات شما را تامین می‌کند و امکانات مناسبی در اختیارتان می‌گذارد. 

علاوه بر این، ویژگی‌های مختلف آن‌ها مثل ابزارهای معاملاتی، اسپردهای رقابتی، میزان لوریج، منابع آموزشی، پلتفرم و غیره را بررسی کنید.

 

برای تریدینگ برنامه داشته باشید

برای داشتن تجربه موفق در ترید فارکس با حداقل سرمایه یک سری قوانین برای خودتان در نظر بگیرید و همواره رعایت کنید.

مثلاً بهتر است اهدافتان، سبک معاملاتی، مدت زمانی که می‌خواهید در این بازار سپری کنید، نقطه ورود و خروج در معاملات و نیز میزان تحمل ریسک خود را مشخص نمایید.

داشتن چنین برنامه‌ای باعث می‌شود ریسک از دست دادن سرمایه به حداقل برسد و بتوانید مبلغ اندک خود را به مرور رشد دهید. 

 

مدیریت ریسک را جدی بگیرید

مدیریت ریسک، یکی از رازهای اصلی تبدیل شدن به یک تریدر موفق است. شما باید ریسک‌های بازار را شناسایی کرده و برای مواجهه با آن‌ها برنامه داشته باشید.

اگر تازه‌کار هستید و سرمایه کمی دارید هرگز همه سرمایه خود را یکجا وارد یک معامله نکنید. حد ضرر داشته باشید و وقتی قیمت به سطح مشخصی رسید، آن معامله را ببینید. این کار خطر از دست دادن سرمایه را به حداقل می‌رساند. 

 

تجربه موفق در ترید فارکس با حداقل سرمایه

 

هم‌چنین می‌توانید از قانون ریسک 1 درصدی استفاده کنید. به‌این‌معنی‌که هیچ‌گاه در معامله، بیشتر از 1 درصد از سرمایه اصلی خود را به خطر نیندازید. 

 

آموزش ببینید 

اگر آموزش نبینید، نمی‌توانید در بلندمدت موفق باشید. اصطلاحات بازار، استراتژی‌های مختلف، نحوه کارکرد بازار و اصول تریدینگ تکنیکال و فاندامنتال را به خوبی بیاموزید. 

 

از لوریج استفاده کنید

معامله‌گران تازه‌کار که سرمایه کمی دارند می‌توانند با استفاده از لوریج، معاملات و بازارهای بزرگتری را تجربه و چندبرابر بیشتر از سرمایه اصلی خود خرید‌وفروش کنند. آنچه مهم است قدرت بالا در پیش‌بینی درست روند حرکت قیمت است.
همچنین در معاملات لوریج، لزوما نباید سرمایه بیشتری خرید بلکه بهتر است روی کاهش مارجین‌ها تمرکز شود. 

 

پله پله پیش بروید

 

راهنمایی برای شروع تریددر فارکس با حداقل سرمایه

 

مثل شروع هر مهارت و کار جدیدی، برای ترید کردن در بازار فارکس هم با قدم‌های کوچک شروع کنید. از همان ابتدا وارد معاملات بزرگ نشوید و با پوزیشن‌های کوچک شروع کنید.

بهتر است زمان زیادی را در بازار بگذرانید تا هم تجربه کسب کنید هم سرمایه خود را حفظ نمایید. بعد از مدتی که سرمایه‌تان رشد کرد می‌توانید وارد معاملات بزرگ‌تر شوید. 

 

احساساتتان را کنترل کنید

احساسات، به‌ویژه میزان استرس‌تان را کنترل کنید تا تصمیمات غیرمنطقی و شتاب‌زده نگیرید. سعی کنید تحت تاثیر شرایط بازار قرار نگیرید و اصول و استراتژی خود را به هیچ وجه زیر پا نگذارید. 

 

جمع‌بندی و حرف‌های پایانی 

بازار فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی دنیاست که معاملات آن بر حسب جفت‌ارز انجام می‌شود. اینکه حداقل سرمایه فارکس برای شروع ترید چقدر است با توجه به نوع حساب، بروکر، لات و استراتژی انتخاب شده و اینکه آیا لوریج به کار می‌رود یا خیر، می‌تواند متفاوت باشد. 

همان‌طور که گفتیم، با رقم‌های خیلی پایین هم می‌توان وارد بازار فارکس شد؛ اما میزان سودی که به دست می‌آید ناچیز خواهد بود. 

در آخر، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ای را قبلا درباره راه‌های گرفتن سرمایه برای ترید تهیه کردیم را هم مطالعه کنید و با نکات مهم و سرویس‌ها و پلتفرم‌های مناسب برای این کار آشنا شوید.

 

ممکن است علاقه مند باشید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر شکل و هر شخص ممنوع است.

انتشار هرگونه دیدگاه غیراقتصادی، تبلیغ سایت، تبلیغ صفحات شبکه‌های اجتماعی، قراردادن اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط غیرمجاز است.

دیدگاه‌هایی که از قوانین فوق تخطی کرده باشند، تأیید نمی‌شوند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *