معرفی بهترین استراتژی های پراپ تریدینگ

استراتژی های پراپ تریدینگ

پراپی

زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه

تاریخ انتشار : 2023/06/13

پراپ تریدینگ یکی از روش‌های معامله‌گری در بازارهای مالی است که می‌توانید با کمکِ آن و با سرمایه بسیار کم، درآمد بالایی را کسب کنید. با این حال، برای کسب درآمد بالا در این روش معاملاتی، نیاز دارید تا با استراتژی های پراپ تریدینگ آشنا باشید و بتوانید آن‌ها را به‌خوبی اجرا کنید.

به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مفهوم پراپ تریدینگ و انواع استراتژی‌های آن بپردازیم . در ادامه با ما همراه باشید. 

 

پراپ تریدینگ چیست و چرا به استراتژی نیاز دارد؟ 

به زبان ساده، پراپ تریدینگ به‌معنای استخدام معامله‌گران حرفه‌ای توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری در جهت رشد سرمایه است.

در روش پراپ تریدینگ، شرکت‌هایی که سرمایه‌ای بزرگ در اختیار دارند، آن را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کنند و در اختیار معامله‌گران حرفه‌ای قرار می‌دهند تا آن سرمایه رشد پیدا کند. 

معامله‌گران حرفه‌ای که سرمایه کافی در اختیار ندارند، می‌توانند با استفاده از انواع مختلف استراتژی های تریدینگ، از شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند سرمایه جذب کرده و شروع به معامله کنید.

برای موفقیت در این روشِ معاملاتی نیاز دارید تا برخی از اصول پراپ تریدینگ را رعایت کنید و استراتژی موفقی برای این کار داشته باشید؛ زیرا در غیر این صورت، نه‌تنها در پراپ تریدینگ، بلکه در سایر روش‌های معاملاتی نیز ممکن است ضررهای بزرگی را متحمل شوید. 

در ادامه انواع استراتژی و سیستم‌ های پراپ تریدینگ را بیشتر بررسی خواهیم کرد. 

 

استراتژی‌های پایه در پراپ تریدینگ

استراتژی‌های پایه در پراپ تریدینگ، آن‌هایی هستند که بهتر است شما در کنار روش معاملاتی شخصی خود، آن‌ها را نیز در نظر بگیرد. معمولا استراتژی های موفق در پراپ تریدینگ، این استراتژی‌های پایه را نیز در خود لحاظ می‌کنند. 

تاکید می‌کنیم که پراپ تریدینگ معمولا شامل معاملات کوتاه‌مدت در بازارهای مالی می‌شود و به همین دلیل، نیاز دارید تا برای به کار بردنِ استراتژی‌های پایه در پراپ تریدینگ، با تحلیل تکنیکال نیز آشنا باشید.

در این بخش به اصلی‌ترینِ این استراتژی‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

استراتژی شکسته شدن سطوح مهم 

اگر با تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی آشنا باشید، می‌دانید که روی نمودارِ قیمت، نقاطی وجود دارد که قیمت به آن‌ها واکنش نشان خواهد داد. این سطوح یا نقاط را حمایت و مقاومت می‌نامند.

برای درک بهترِ این موضوع، تصویر زیر که مثالی از سطوح حمایت و مقاومت در قیمت است را در نظر بگیرید:

 

اصول پراپ تریدینگ

 

همانطور که می‌بینید، قیمت با رسیدن به ناحیه مقاومت، به آن واکنش نشان داده و کاهش می‌یابد. درباره سطحِ حمایت نیز برعکسِ این موضوع صدق می‌کند. 

نکته‌ای که شما باید در این استراتژی رعایت کنید این است که منتظر شکسته‌شدنِ یک سطح حمایتی یا مقاومتی باشید. 

هنگامی که یک سطح مقاومت رو به بالا یا یک سطح حمایت توسط قیمت رو به پایین می‌شکند، می‌توانید افزایش یا کاهش قیمت را مشاهده کنیم. پس از مشاهده شکست یک سطح مقاومتی یا حمایتی می‌توانید در همان جهت معامله باز کنید. در تصویر بالا نیز می‌توانید افزایش قیمت پس از شکسته شدن سطح مقاومت را مشاهده کنید.

 

استراتژی نقطه‌زنی

نقطه‌زنی یکی از بهترین استراتژی‌های پایه در پراپ تریدینگ است که به آن (scalp) نیز گفته می‌شود. شما با استفاده از این روش معاملاتی، در روز تعداد معاملات زیادی باز می‌کنید و در تلاش هستید تا از نوسانات کوچکِ بازار، سود دریافت کنید. 

توجه داشته باشید که این استراتژی نیازمند صرف زمان بیشتری نسبت به سایر استراتژی های پراپ تریدینگ است؛ زیرا شما باید همواره نمودار را مشاهده کرده و فرصت‌های معاملاتی در بازار را سریعا شکار کنید. 

 

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)

اگر وقت زیادی برای گذراندن پشت نمودار ندارید، به کار بردنِ استراتژی سوئینگ تریدینگ برای شما بسیار مناسب است. در استراتژی سوئینگ تریدینگ فرد تلاش می‌کند تا از نوسانات بزرگ بازار کسب درآمد کند. 

به زبان ساده‌تر، هنگام استفاده از استراتژی سوئینگ تریدینگ، معاملات شما چند روز یا چند هفته باز می‌مانند و سودِ شما در مقایسه با استراتژی نقطه‌زنی بالاتر است. 

همچنین اگر در این نوع معاملات، حد ضرر و حد سود نیز برای خود مشخص کنید، دیگر نیازی نیست تا همواره قیمت را بررسی کنید و می‌توانید به فعالیت‌های دیگرِ خود برسید.

این سه، از مهم‌ترین استراتژی‌های پایه و اصول پراپ تریدینگ بودند. در ادامه استراتژی‌هایی که مبتنی بر تحلیل بنیادی هستند را هم معرفی و بررسی می‌کنیم. 

 

انواع سیستم های پراپ تریدینگ

 

استراتژی‌های مبتنی بر تحلیل بنیادی در پراپ تریدینگ 

اگر شما در معاملات خود، علاوه بر تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی را نیز در نظر بگیرید، احتمال موفقیت شما در معاملات افزایش می‌یابد. به همین دلیل، قصد داریم تا در این بخش، به بررسی استراتژی‌های مبتنی بر تحلیل بنیادی در پراپ تریدینگ بپردازیم.

 

استراتژی دنبال کردن ترندها 

هر ساله موضوعات مختلفی در جهان ترند می‌شوند و ممکن است این موضوعات روی بازارهای مالی نیز تاثیر بگذارند. به عنوان مثال، در سال 2022، متاورس غوغای زیادی در جهان برپا کرد و این موضوع موجب شد تا ارزهای دیجیتالِ مربوط به این حوزه، افزایش قیمت قابل توجهی داشته باشند. 

نکته‌ای که در این استراتژی باید به آن توجه کنید این است که همواره ترندها و اخبار داغ را پیگیری کنید و در زمان مناسب روی ترندها سوار شوید. با این روش، می‌توانید سودهای خوبی را از پراپ تریدینگ کسب کنید.

 

معامله با شاخص‌های اقتصادی 

شاخص‌های اقتصادی مانند نرخ بهره بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا، تاثیر زیادی روی بازارهای مالی مانند ارزهای دیجیتال و فارکس دارند. به عنوان مثال، وقتی نرخ بهره کاهش می‌یابد، می‌توانیم شاهد افزایش قیمت موقتی در بازارها مالی باشیم. 

به همین دلیل، اگر شما به‌خوبی، تغییرات را در شاخص‌های اقتصادی مانند نرخ تورم و نرخ بهره پیگیری کنید، موقعیت‌های معاملاتی بسیار خوبی برای شما فراهم خواهد شد. 

 

استراتژی معامله با اخبار 

هر روزه صدها خبرِ مرتبط با بازارهای مالی در جهان منتشر می‌شود که بسیاری از آن‌ها تاثیر بسزایی روی قیمت برخی از دارایی‌ها می‌گذارند. به عنوان مثال، هنگامی که در سال گذشته ایلان ماسک اعلام کرد که تسلا روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده است، این ارز دیجیتال افزایش قیمت خوبی را تجربه کرد.

به همین دلیل، اگر شما در روز کمی وقت آزاد دارید، بهتر است تا اخبار مربوط به بازارهای مالی را از منابع مختلف دنبال کرده تا بتوانید با توجه به تاثیر این اخبار روی بازارهای مالی، معاملات خوبی باز کنید.

البته معامله با اخبار نیاز به صرف زمان و تجربه دارد. به عبارت دیگر، شما پس از دیدن و بررسی اخبارِ زیاد و تاثیر آن‌ها روی بازار، به مرور زمان در این کار حرفه‌ای می‌شوید و می‌توانید سودهای خوبی از بازار بگیرید. 

 

استفاده از الگوریتم‌ها در پراپ تردینگ

برخی از افرادی که دانش برنامه نویسی دارند، برای موفقیت بیشتر در این روش معاملاتی، به استراتژی استفاده از الگوریتم‌ها در پراپ تردینگ روی می‌آورند. به عبارت دیگر، الگوریتم‌ها در معامله به افراد کمک می‌کنند تا فرایند ترید را تا حد زیادی خودکار کرده و زمان کمتری را به معامله اختصاص دهند.

 

استفاده از الگوریتم ها در پراپ تریدینگ

 

تجربیات و رویکردهای معامله‌گران موفق در استفاده از استراتژی های پراپ تریدینگ 

استفاده از تجربیات افراد حرفه‌ای در کنارِ به کار بردنِ استراتژی های پراپ تریدینگ، نتایج بسیار خوبی را برای شما به همراه دارد. 

در این بخش قصد داریم از تجربیات پراپ تریدرهای موفق استفاده کرده و نکاتی را بیان کنیم که معامله‌گران حرفه‌ای مانند البروکس آن‌‌ها را توصیه می‌کنند. 

 

پایبند بودن به استراتژی 

ممکن است شما یک استراتژی معاملاتی را برای خود مشخص کنید و پس از انجام چند معامله متحمل ضرر شوید. در اینجا باید گفت که هیچ استراتژی معاملاتی بی‌نقصی وجود ندارد و گاهی اوقات استراتژی‌های معاملاتی ممکن است برآیند منفی از خود نشان دهد. 

به همین دلیل، بهتر است تا همواره به استراتژی معاملاتی خود پایبند باشید و مدام آن را تغییر ندهید؛ زیرا تغییر مداوم استراتژی معاملاتی می‌تواند سرمایه شما را به‌مرور زمان نابود کند. 

یادتان باشد که نکته مهم، برآیند مثبت استراتژی معاملاتی شما در بلندمدت است. تنها زمانی می‌توانید استراتژی معاملاتی را تغییر دهید که در بازه زمانی چندماهه، متحمل ضرر شده باشید. 

 

کنترل احساسات 

کنترل احساسات در پراپ تریدینگ یا همان اصول روانشناسی معامله، مهم‌ترین نکته برای معاملات در بازارهای مالی است که بسیاری از افراد آن را فراموش می‌کنند. احساساتی مانند خوشحالی، خشم، ناراحتی و هیجان در بازارهای مالی می‌توانند تعداد تصمیمات غلط شما را در بازار بیشتر کنند و در نتیجه متحمل ضرر شوید. 

پیشنهاد می‌شود احساسات خود را درگیر معامله نکنید و زمانی که بیش از حد خوشحال، ناراحت یا عصبانی هستید، معامله انجام ندهید. همچنین کنترل احساسات در ترید، چیزی نیست که با خواندن یک کتاب روانشناسی معامله به آن دست پیدا کنید و باید با تمرین مستمر در طول زمان به این مهارت برسید. 

 

مدیریت سرمایه 

اگر از تمام معامله‌گران حرفه‌ای، توصیه‌های مهمی را درخواست کنید، تقریبا تمامیِ آن‌ها به مدیریت سرمایه اشاره می‌کنند. شما باید سرمایه خود در معاملات را به‌خوبی مدیریت کنید و بدانید که قرار است در هر معامله چه مقداری از سرمایه خود را درگیر کنید. همچنین، مشخص کردنِ حد ضرر و حد سود در معاملات نیز دو اصلِ مهم و جدانشدنی از مدیریت سرمایه هستند. 

 

سخن آخر 

در این مقاله، با بررسی کاملِ استراتژی های پراپ تریدینگ همراه شما بودیم. لازم به ذکر است که مزایا و معایب پراپ تریدینگ و استراتژی‌های مورد استفاده در آن می‌تواند زیاد باشد و هیچ روش معاملاتی و استراتژی بی‌نقصی در بازارهای مالی موجود نیست. 

برای همین بهتر است اگر به دنبال یک روش معاملاتی و استراتژی خوب برای معامله در بازارهای مالی هستید، روی بی‌نقص‌بودنِ آن‌ها حساس نباشید. 

در عوض یک استراتژی برای معامله در بازارهای مالی انتخاب کنید و در یک بازه زمانی مشخص، آن را با نظم به کار ببرید. در این صورت شانس شما برای رسیدن به درآمد از ترید بیشتر می‌شود.

 

ممکن است علاقه مند باشید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر شکل و هر شخص ممنوع است.

انتشار هرگونه دیدگاه غیراقتصادی، تبلیغ سایت، تبلیغ صفحات شبکه‌های اجتماعی، قراردادن اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط غیرمجاز است.

دیدگاه‌هایی که از قوانین فوق تخطی کرده باشند، تأیید نمی‌شوند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *