بازار فارکس چیست و چگونه در آن معامله کنیم؟

بازار فارکس چیست

پراپی

زمان مطالعه : 2 دقیقه

تاریخ انتشار : 2023/09/25

بازار معاملات خارجی Foreign exchange market که به فارکس هم معروف است، بزرگ‌ترین بازار مالی تریدمحور در جهان شناخته می‌شود. بسیاری از علاقه‌مندان به ترید، فارکس را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند؛ چون معتقدند ثبات و اعتبار آن از باقی بازارهای سرمایه بیش‌تر است.

در این مقاله، هر آن‌چه باید در مورد فارکس و معامله در آن بدانید، برایتان گردآوری کرده‌ایم. ابتدا از تعریف فارکس شروع می‌کنیم.

فارکس چیست؟

همان‌طور که گفتیم فارکس یک بازار معاملات خارجی است؛ ولی خارجی بودن آن به چه معنا است؟

در فارکس ارزهای ملی کشورها مبادله می‌شود. تراکنش‌های معامله‌ای در این بازار در واقع حول مقایسه یک ارز با ارز دیگر و تبدیل ارزها می‌گردند؛ یعنی کل مجموعه فارکس نوعی صرافی دیجیتال عظیم به‌شمار می‌رود.

معاملات جفت‌ارزها در بازار فارکس به‌صورت مقایسه دو ارز با یک‌دیگر است. در واقع مابه‌التفاوت ارزشِ مقایسه‌ای یک ارز نسبت به ارز دیگر در طی بازه زمانی مشخص است که برای تریدر سود (و زیان) به‌همراه می‌آورد.

برای مثال اگر حدس می‌زنید در آينده، تغییرات قیمت ارز یورو در مقایسه با ارز دلار بیش‌تر است، پس باید جفت ارز EURUSD بخرید. هرگاه حدس شما درست از آب دربیاید تناسب این دو ارز یک عددی بالاتر از عدد ۱ می‌شود.

اگر قیمت یورو در زمان خرید جفت‌ارزتان از فارکس ۱۵۰۰۰ تومان باشد و دلار آمریکا ۱۰۰۰۰ تومان، تناسب این دو می‌شود ۱.۵؛ یعنی ارز یورو ۱.۵ برابر ارز دلار آمریکا ارزش دارد. حالا هر چه‌قدر نوسانات بازار باعث افزایش این عدد بشود، شما هم به همان نسبت سود دریافت می‌کنید و اگر به هر دلیلی از این عدد پایین‌تر بیاید، دچار زیان می‌شوید.

فرایند خرید و فروش ارز در فارکس می‌تواند با اهداف مختلفی از جمله توسعه بازرگانی یا توریسم انجام شود و امکان ترید بین‌المللی را برای اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم کند.

برای در بازار فارکس محدودیت زمانی داریم. بانک‌ها، موسسات مالی، کارگزاری‌ها، هدج فاند‌ها و تریدرهای خرد برای خرید و فروش ۲۴ ساعته ارزها فقط پنج روز هفته (از دوشنبه تا جمعه) را فرصت دارند.

بازار فارکس با اختلاف فراوان، حجیم‌ترین بازار مالی در جهان است و ارزش معاملات روزانه آن از ۶.۵ تیلیارد (معادل ۶۵۰۰ میلیارد) دلار هم بالاتر می‌رود.

یک ویژگی مهم بازار فارکس این است که هیچ دفتر مرکزی یا صرافی مشخصی در یک مکان مشخص ندارد و تمام تریدها در آن به صورت الکترونیکی و غیر متمرکز توسط شبکه‌های رایانه‌ای انجام می‌گیرد. به این‌گونه بازارها بازار OTC یا بازار فرابورس هم گفته می‌شود.

عملیات ترید در بازار فارکس چگونه انجام می‌شود؟

فارکس تریدینگ (Forex trading) به فرایند تفکر و تخمین قیمت ارزها برای جذب سود بالقوه گفته می‌شود. معامله ارزها در فارکس به صورت جفت‌جفت انجام می‌شود و تریدر با مقایسه ارزها با یک‌دیگر حدس می‌زند آیا ارزش ارزی نسبت به ارز دیگر بالاتر خواهد رفت یا پایین‌تر می‌آید.

ارزش یک جفت ارز تحت تأثیر جریان‌های تریدی، اقتصادی، رویدادهای سیاسی ملی و بین‌المللی قرار می‌گیرد که بر روی عرضه و تقاضای فارکس اثرگذارند.

این امر با ایجاد عدم ثبات روزانه در بازار می‌تواند فرصت معامله و کسب درآمد خوبی در اختیار تریدرهای فارکس قرار دهد. در واقع تریدرها می‌توانند با مهارت خود از تغییرات قیمت نوسان‌گیری کنند و سودهای کوتاه‌مدت خوبی کسب کنند.

چرا در فارکس ترید کنیم؟

فارکس مزایای بسیاری برای تریدرهای خرد دارد. شما می‌توانید در هر نقطه زمانی و مکانی در جهان و حتی وقتی که بازار فارکس توسط صرافی‌های مرکزی‌ای مثل بازار بورس آمریکا ترید نمی‌شود( چون در یک سری ساعات و روزهای هفته تعطیل هستند و ترید نمی‌کنند) هم به ترید بپردازید. این یعنی شما می‌توانید بی‌ثباتی بازار را دور بزنید.

لیکوئیدیتی (نقدینگی) بالا هم‌چنین شما را قادر می‌سازد تا سفارش‌های خود را سریعا و به‌شکلی مؤثر انجام دهید.

شما هم‌چنین می‌توانید بسته به حدسی که راجع‌به ارزش جفت فارکس زده‌اید، پوزیشن بلند (خرید) یا کوتاه (فروش) ببندید.

در مجموع، اگر تسلط کافی بر قیمت ارزها دارید و به ترید در فارکس علاقه‌مند هستید، می‌توانید وارد این بازار شوید و سود به‌دست بیاورید.

کارگزاری آن‌لاین فارکس چیست؟

بروکر یا کارگزاری آن‌لاین فارکس به‌عنوان یک واسطه کلان، به تریدرهای خرد اجازه می‌دهد تا با سرمایه محدود خود به پلتفرم‌های تریدینگ آن‌لاین دست‌رسی داشته باشند و با دانش و مهارت خود هم خود سود ببرند و هم به کارگزاری سود برسانند.

اغلب صرافی‌های آن‌لاین به کاربران شخصی خود امکان لوریج می‌دهند تا تریدرها بتوانند پوزیش‌های بزرگ‌تر را با سپرده کم‌تر، باز کنند.

سرمایه‌گذاری در بازار بورس نیاز به واریز یک مقدار سرمایه سنگین دارد. گاهی برای پرداخت حداقل هزینه برخی تریدها مجبوریم تا ۲۰ هزار دلار پول واریز کنیم که هر کسی از پس پرداخت این رقم برنمی‌آید؛ ولی صرافی‌های آن‌لاین و کارگزاری‌ها با ویژگی لوریج کاری می‌کنند که نیاز نباشد تریدر تا این حد هزینه کنند.

برای مثال اگر یک صرافی امکان لوریج ۱:۲۰۰۰۰ بدهد، به‌جای واریز ۲۰۰۰۰ دلار می‌توانیم تنها با یک دلار وارد بازار فارکس شویم.

مهم است که به یاد داشته باشیم سود و زیان‌ها در هنگام ترید با لوریج، بزرگ‌نمایی می‌شوند. درست است که پول کم‌تری خرج معامله‌مان می‌کنیم، ولی سود و زیانش متناسب با فاند اصلی خواهد بود.

فرض کنید ۱۰۰ برابر سرمایه‌تان (مارجین) لوریج گرفته‌اید. وقتی سود کنید، سود شما به همان اندازه بزرگ می‌شود؛ ولی برای ضرر حدی وجود دارد که در هر کارگزاری متفاوت است.

اگر از حد ضرر بگذرید، حساب شما بسته می‌شود و ممکن است سرمایه‌ای را هم که گذاشته‌اید، از دست بدهید.

سود شما هم با نسبت معینی که کارگزاری تعیین می‌کند، بین شما و کارگزاری تقسیم می‌شود.

بیش‌ترین جفت‌ ارزهای معامله‌شده در بازار فارکس

در مجموع هفت جفت ارز اصلی در بازار فارکس معامله می‌شود؛ البته شما می‌توانید به ترید ارزهای کراس‌ که شامل دلار آمریکا و دیگر جفت‌ارزهای معروف نمی‌شوند، هم بپردازید.

درباره جفت‌ارزها این نکته‌ها را به‌خاطر داشته باشید:

  • اصولاً جریان بازار فارکس وابسته به جفتارزهای اصلی است. این ارزها رایج‌ترین جفت‌ارزهای معامله‌شده هستند و بیش از ۸۰ درصد حجم ترید روزانه فارکس را تشکیل می‌دهند.
  • چهار جفت ارز اصلی رسمی داریم: EURUSD، GBPUSD، USDJPY، و USDCHF. سه جفت ارز اصلی کالایی هم داریم به اسم‌های AUDUSD، USDCAD و NZDUSD.
  • جفت‌ارزهای اصلی معمولا لیکوئیدیتی بالایی دارند؛ یعنی پراکندگی‌شان پایین است. این جفت ارزها مختص کشورهایی با اقتصاد باثبات و مدیریت‌شده هستند و احتمال سقوط کم‌تری نسبت به باقی دارایی‌ها دارند.
  • همان‌طور که اشاره کردیم جفت ارزهای کراسی شامل دلار آمریکا نمی‌شوند. در گذشته، این جفت‌ارزها ابتدا به دلار و سپس به ارز مورد نظر تبدیل می‌شدند؛ اما در حال حاضر به‌صورت مستقیم معامله می‌شوند.
  • رایج‌ترین جفت‌ارزهای کراسی معامله‌شده، جفت‌ارزهای ریشه‌ای یا ماینور هستند که امکان لیکوئیدتی کم‌تری نسبت به جفت‌ارزهای اصلی دارند. EURGBP، EURCHF و EURJPY از رایج‌ترین جفت‌ارزهای کراسی به‌شمار می‌روند.
  • جفت‌ارزهای خارجی از ترکیب ارزهای کشورهای در حال توسعه با یک ارز اصلی به‌دست می‌آیند.
  • ترید جفت‌ارزهای خارجی نسبت به دو جفت ارز دیگر ریسکی‌تر است؛ چون این جفت‌ارزها بی‌ثبات‌ترند و لیکوئیدیتی پایینی دارند؛ چون اقتصاد این‌گونه کشورها با نوسان بالاتری نسبت به کشورهای توسعه‌یافته دچار لغزش و فروریزش می‌شوند.

چطور در بازار فارکس ترید کنیم

تحلیل در بازار فارکس

دو نوع تحلیل داریم که تریدرها می‌توانند از طریق آن‌ها رفتار بازار را پیش‌بینی کنند و وارد پوزیشن‌های بازار فارکس شوند: تحلیل‌های اساسی (فاندامنتال) و تحلیل‌های تکنیکال.

انواع تحلیل در بازار فارکس

تریدرها می‌توانند بسته به شخصیت و سطح ریسک‌پذیری خود از ترکیب چند تحلیل مختلف هم استفاده کنند.

بازار فارکس و ارزهای آن تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرند؛ از جمله بالا و پایین شدن قدرت اقتصادی کشورها، عوامل سیاسی و اجتماعی و هم‌چنین احساسات بازار.

در مجموع، تحلیل‌های اساسی اصولا بر پایه کلمه «چرا؟» می‌چرخد. تریدر هوشیار همواره از خود می‌پرسد که «چرا بازار فارکس در حال حاضر این واکنش را نشان می‌دهد؟»

پاسخ تریدر به این پرسش‌ها حرکت‌های بعدی او را مشخص می‌کند.

اگر از لحاظ فنی بررسی کنیم، چند روش برای تحلیل بازار فارکس داریم که در ادامه بررسی می‌کنیم.

روش‌های تحلیل بازار فارکس

اندیکاتورهای کاربردی و مختلفی برای شناخت و تحلیل رفتار بازار فارکس وجود دارد که در ادامه به دو موردشان اشاره می‌کنیم.

داده‌های به‌دست آمده از شرایط اقتصادی و اخبار

هرچه چشم‌انداز اقتصادی یک کشور مشوق سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تری باشد، تقاضای ارز آن کشور هم بالاتر خواهد بود.

زمانی که هر خبر یا گزارش اقتصادی خوبی از اوضاع یک کشور شنیده شود، تریدرها به سرمایه‌گذاری ارز آن کشور علاقه‌مندتر می‌شوند. البته باید مراقب باشید گرفتار اخبار غیرواقعی و گذرا نشوید و بر اساس احساسات عمل نکنید.

سیاست‌های بانک مرکزی و دولتی

بانک‌های مرکزی هر کشور بیان‌گر سیاست‌های پولی آن هستند؛ چون کنترل مواردی مثل تأمین سرمایه ملی و تعیین نرخ سودها با آن‌ها است.

ابزارها و سیاست‌های مورد استفاده هر کشور در نهایت روی زنجیره عرضه و تقاضای ارز آن تأثیر می‌گذارند. هم‌چنین استفاده‌ دولت از سیاست‌های مالی از طریق تزریق پول یا خرج مالیات‌ها برای رشد و توسعه یا کم‌کردن سرعت اقتصاد با عوامل مختلف، می‌تواند بر روی نرخ‌های معامله اثرگذار باشد.

تحلیل تکنیکال در بازار فارکس

تحلیل‌های تکنیکال

تریدرهای فارکسی که از تحلیل‌های تکنیکال استفاده می‌کنند، روی رفتار قیمت و روندهای قیمت بر نمودار تحقیق می‌کنند. این حرکات می‌تواند به تریدر کمک کند سرنخ‌های مربوط به پیش‌بینی جایگاه عرضه و تقاضا را تشخیص دهند.

هدف تریدر از تحلیل تکنیکال این است که الگوهای مشاهده‌شده در چارت‌ها را طوری معنی کند که برای یافتن زمان مناسب ورود یا خروج سرمایه‌اش از بازار فارکس به او کمک کند.

انواع بازارهای معاملاتی در فارکس

ترید در بازار فارکس تنها در خرید و فروش جفت‌ارزها خلاصه نمی‌شود. در فارکس تقریبا برای هر سلیقه‌ای جا هست. هر کس با هر درجه از دانش مالی می‌تواند در این بازار به ترید بپردازد فقط باید ببیند که کدام بازار به تمایلات او نزدیک‌تر است.

در ادامه به چند مورد از بازارهای معاملاتی در فارکس اشاره می‌کنیم.

۱. صندوق‌های ETF

این صندوق‌ها مختص آن‌ افرادی است که توان مالی بالایی برای سرمایه‌گذاری در فارکس ندارند؛ اما می‌خواهند در معاملات مهم سهیم باشند. این صندوق‌ها توسط موسسات مالی ارائه شده‌اند؛ به این صورت که مجموعه‌ای از ارزها یا دارایی‌های دیگر را در صندوق‌های ETF خود ذخیره کرده و واحد‌هایی از آن را برای کاربران خرد عرضه می‌کنند.

کاربران با خرید واحدهای این‌گونه صندوق‌ها از طریق کارگزاری خود می‌توانند در سود (و زیان) آن‌ها سهیم شوند. نکته جالب این است که برخی از بروکرها بابت ارائه این صندوق‌ها، کمیسیون ناچیزی از کاربران خود دریافت می‌کنند.

۲. قراردادهای اختیار Options

اختیاری بودن این‌گونه قراردادها به معنای آن است که هیچ لزومی برای خرید و فروش دارایی در نظر گرفته نمی‌شود. یعنی هیچ قانونی برای این‌که در پایان قرارداد، لزوما خرید صورت بگیرد یا فروش تعیین نمی‌کنند.

به این ترتیب، تریدر در پایان قرارداد سرمایه‌گذاری خود اختیار دارد که جفت ارز، سهام یا دیگر دارایی‌اش را بسته به میل خودش بخرد یا بفروشد.

اگر هم هنوز قرارداد خریدمان به پایان نرسیده باشد و حس کنیم که این قرارداد در نهایت به ضررمان تمام می‌شود، مختاریم که از خرید خود انصراف بدهیم؛ ولی باید جریمه‌اش را پرداخت کنیم.

۳. فیوچرز Futures

Futures یا قراردادهای آتی یکی از پرکاربردترین معاملات در بازارهای سرمایه به‌شمار می‌روند. در این‌گونه معاملات خریدار و فروشنده در قالب قراردادی، با یک‌دیگر توافق می‌کنند که یک دارایی خاص را در یک تاریخ خاص معامله کنند. تریدرها با پیش‌بینی شرایط معامله‌شان در آینده، دست به خرید یا فروش خواهند زد.

برای مثال اگر یک تریدر بداند که ارزش یک دارایی ۲۰ دلاری در آینده به اندازه ۱۰ دلار افزایش پیدا می‌کند،‌ قرارداد فیوچرز می‌بندد مبنی بر همان ۲۰ دلار در تاریخ یک ماه بعد. یعنی این قرار را می‌گذارد که در یک ماه آینده،‌ بدون توجه به قیمت آن دارایی در آن تاریخ، همین ۲۰ دلار را بپردازد.

حالا اگر پیش‌بینی او درست باشد، در هنگام به اتمام رسیدن قرارداد، ارزش آن دارایی به ۳۰ دلار می‌رسد؛ اما چون او در قراردادش ۲۰ دلار را ثبت کرده است، می‌تواند آن دارایی ۳۰ دلاری را با ۲۰ دلار بخرد که یعنی ۱۰ دلار سود.

اگر هم اشتباه تخمین زده باشد، باید گران‌تر بخرد که ضرر خواهد کرد.

۴. معاملات فوروارد Forward

قراردادهای فوروارد شباهت زیادی به قرادادهای فیوچرز دارند. در هر دو نوع این قرادادها، طرفین توافق می‌کنند که یک دارایی مشخص را در یک تاریخ مشخص معامله کنند؛ ولی تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد.

در قرارداد فیوچرز نیازی نیست طرف مقابل را بشناسیم چون تمام فرایند آن توسط کارگزارمان صورت می‌گیرد؛ اما برای معامله فوروارد باید از طرف قرارداد خود شناخت کافی داشته باشیم تا امنیت معامله‌مان بالاتر برود.

دیگر تفاوت قرارداد فیوچرز با فوروارد در این است که قیمت خرید یا فروش دارایی را در پایان قرارداد فوروارد می‌توان تغییر داد؛ در حالی‌که قیمت معامله ثبت‌شده در قرارداد فیوچرز قابلیت تغییر ندارد و همیشه ثابت است.

در مجموع، قراردادهای فیوچرز قراردادهای رسمی‌تری از قراردادهای فوروارد هستند.

۵. قراردادهای نقدی Spot

معاملات اسپات در واقع معاملات لحظه‌ای یا نقطه‌ای هستند. یعنی خریدار و فروشنده معامله خود را بر طبق قیمت لحظه‌ای انجام می‌دهند نه بر مبنای قیمت آن در آینده دور؛. دقیقا مثل خرید ارز با قیمت روز از صرافی‌های حضوری.

قراردادهای نقدی چند نوع مختلف دارند که مهم‌ترین‌شان عبارتند از:

خرده‌فروشی Retail Forex: قراردادی است که مناسب افراد تازه‌کار است. در این‌گونه معاملات با توجه به تخمینی که از آینده می‌زنیم جفت‌ارز را با قیمت همان لحظه به‌صورت خرد معامله می‌کنیم. لورج‌های کارگزاری‌ها هم به ما کمک می‌کنند که با سرمایه‌ کم، سود بیش‌تری به‌دست بیاوریم.

اسپرد بت Spread Bet: نوعی قرارداد است که جنبه شرط‌بندی دارد. تریدرهای بازار فارکس با این روش روی تغییرات قیمتی سهام یا دارایی خاص شرط‌بندی می‌کنند. اگر رفتار آینده قیمت را بتوانیم درست حدس بزنیم و بر روی آن شرط ببندیم، در صورت درست بودن حدس‌مان، به اندازه پاداش درج‌شده در قرارداد سود دریافت خواهیم کرد و اگر برعکس شود، ضرر می‌کنیم.
CFD: مخفف عبارت Contract For Difference است و جریان آن حول محور تفاوت قیمت‌ها می‌گردد. به این ترتیب که در این قراردادها تفاوت قیمت لحظه‌ای و قیمت در زمان بسته‌‌شدن معامله نقش تعیین‌کننده سود یا زیان را برای ما دارد.

قراردادهای سی‌اف‌دی این امکان را برایمان فراهم می‌کنند که با کارمزد پایین و هم‌چنین استفاده از اهرم (در هر دو سوی معامله) بتوانیم دست به ریسک بزنیم و سود به‌دست بیاوریم. البته به‌شرطی که از رفتار بازار مطلع باشیم.

استراتژی‌های مفید فارکس

مسلما برای موفقیت هرچه بهتر در فارکس باید هوش و دانش خود را در زمینه سرمایه‌گذاری بالا ببریم. اگر با استراتژی‌های مختلف تحلیل بازار فارکس آشنا باشیم، می‌توانیم شانس خود را در کسب سود افزایش دهیم.

در ادامه ۴ مورد از مهم‌ترین استراتژی‌های فارکس را نام می‌بریم.

۱‎. استراتژی روند Trend Strategy

تریدر در این‌گونه استراتژی‌ها به دنبال شناسایی و پیگیری یک روند خاص در بازار می‌گردد. تریدرها با توجه به حرکت قیمت‌ها و تشخیص الگوی آن می‌توانند پیش‌بینی کنند که چه زمانی بفروشند و چه زمانی بخرند.

برای شناسایی الگوی حرکت قیمت‌ها می‌توانیم از دو نوع کلی تحلیل تکنیکال از جمله میانگین متحرک، و تحلیل کمّی مثل شاخص قدرت نسبی RSI استفاده کنیم.

در تحلیل تکنیکال همواره باید چشم به نمودار داشته باشیم و در تحلیل کمّی باید حساب و کتاب‌های ریاضی به‌کار ببریم تا روند بازار را درک کنیم. البته از ترکیب هر دوی آن‌ها هم می‌توانیم بهره ببریم.

۲. استراتژی ضد روند Counter trend

هدف از استراتژی ضد روند این است که از معکوس شدن روند فعلی در بازار سود به دست بیاوریم.

بر طبق این استراتژی فرض بر این است که بازار معمولا حرکت‌هایی برخلاف روند اصلی خود هم تجربه می‌کنند که می‌تواند فرصتی باشند برای کسب سود. اگر بتوانیم سطوح حمایت و مقاومت را بادقت بررسی کنیم و بفهمید که چه زمان‌هایی روند بازار برعکس خواهد شد می‌توانیم با خرید و فروش به‌موقع، سود خوبی به‌دست بیاوریم.

۳. استراتژی پوزیشن ترید Position trading

پوزیش ترید یا معاملات موقعیتی نیازمند صبوری بیش‌تری است چون معمولا باید به‌مدت چند هفته تا چند ماه برای اجرای آن صبر کرد.

تریدر با حفظ و بررسی سرمایه‌گذاری نقاط مخالف قیمت را بررسی می‌کند و وقتی از الگوی به‌دست آمده خود مطمئن شد، دست به ترید می‌زند تا به سود مناسبی برسد. این استراتژی معمولا بیش‌تر از دیگر استراتژی‌ها جواب می‌دهد چون تریدر فرصت کافی برای تحلیل بازار را به خودش می‌دهد.

۴. استراتژی نوسانی Swing Trading

در این استراتژی برخلاف استراتژی پوزیشن ترید، سعی می‌شود از نوسان‌های کوتاه‌مدت قیمت در بازار برای کسب سود استفاده شود.

تریدر با مشاهده حرکت قیمت در ظرف چند روز یا چند هفته یک شمای کلی از آن به‌دست می‌آورد. پس از آن‌که تریدر بتواند با استفاده از تحلیل تکنیکال، الگوی کوتاه‌مدت قیمت‌ها را به‌دست بیاورد به‌سراغ تحلیل بنیادی هم می‌رود تا بتواند کیفیت دارایی خود را با توجه به فاکتورهای اقتصادی و اخباری بررسی کند.

در نهایت، از ترکیب دو تحلیل تکنیکال و بنیادی، تشخیص می‌دهد چه زمانی خرید کند و چه زمانی بفروشد.

استراتژی‌های ترید در فارکس

منابع یادگیری معاملات فارکس

اگر علاقه‌مند به ترید در بازار فارکس هستید به این نکته توجه داشته باشید که هر چه اطلاعات‌تان بیش‌تر باشد شانس کسب سود در این بازار برایتان بیش‌تر خواهد شد. پس بهتر است که به‌سراغ منابع آموزشی در این زمینه بروید.

ما پنج کتاب زیر را برای این منظور به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • کتاب هفت عادت تریدرهای موفق فارکس نوشته چلسی کویین
  • کتاب آشنایی با فارکس نوشته سعید دلیلی
  • کتاب ۲۵ قانون برای انضباط در معاملات فارکس نوشته داگلاس ای.زالسکی
  • کتاب تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه نوشته جان مورفی
  • کتاب تحلیل بنیادی، تکنیکال یا ذهنی نوشته مارک داگلاس

بهترین منابع آن‌لاین جهت یادگیری اصول ترید در فارکس هم عبارتند از

  • سایت فارکس
  • بیبی‌پیپز
  • ای‌تورو
  • دیلی‌ اف‌ایکس
  • بلومبرگ

آیا سرمایه‌گذاری در فارکس سودآور است؟

همان‌طور که گفتیم هدف از تریدینگ در بازار فارکس معامله یک ارز با ارز دیگر است با این توقع که تغییر قیمت‌هایشان در نهایت به نفع‌مان تمام شود.

ارزها در بازار فارکس به‌صورت جفت‌جفت ترید می‌شوند و اگر حدس‌مان این باشد که تناسب جفت‌ ارز انتخابی‌مان بالاتر می‌رود، پس باید وارد لانگ بشویم (بخریم) و از بازار در حال رشد کسب سود کنیم.

البته یادآوری این نکته هم مهم است که فرایند تریدینگ همیشه ریسک دارد. بنابراین نباید بیش‌تر از حد توان‌مان سرمایه‌گذاری کنیم. برای رسیدن به سود هم نباید بیش از اندازه عجول باشیم؛ بالاخره هرگاه نوسان‌های بازار به‌نفع‌مان تمام شود به سود می‌رسیم؛ این امر ممکن است در عرض یک روز پیش بیاید ممکن است چند ماه یا چند سال طول بکشد.

چطور در بازار فارکس موفق شویم؟

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در هر بازار سرمایه‌ای این است که به‌قدر کافی صبوری به خرج دهیم و چشم‌انداز بلندمدت داشته باشیم. اگر بتوانیم در فراز و نشیب‌های بازار، در برابر تصمیمات احساسی خودمان مقاومت کنیم، شانس موفقیت‌مان بسیار بالا خواهد رفت.

هر شخص قبل از ورود به بازار سرمایه باید از تحمل ریسک‌پذیری خود مطلع باشد. یعنی اگر فردی می‌داند که تحمل ارتکاب ریسک‌های شدید را ندارد، ابتدا باید معاملات کم‌ریسک‌تر را انجام دهد. سپس رفته‌رفته تحمل ریسک‌پذیری خود را بالا ببرد تا بتواند سود بیش‌تری به دست بیاورد.

حالا اگر این فرد برعکس رفتار کند، یعنی همان ابتدا دست به خرید و فروش دارایی‌های پرریسک بزند، ممکن است به‌کلی از سرمایه‌گذاری در بازار فارکس (یا هر بازار دیگری) ناامید شود.

پیگیری اخبار سیاسی و اقتصادی دنیا هم یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت در فارکس به‌شمار می‌رود. برای مثال وقتی بشنویم که رشد ناخالص دارایی یک کشور در حال نزول است، پس باید به این نتیجه برسیم که معامله ارز آن ریسک بالایی دارد؛ چون احتمالا قیمت ارز آن رو به کاهش خواهد رفت. در این شرایط بهتر است جفت ارزی را که خریده‌ایم برعکس کنیم.

کلام پایانی

خیلی‌ها با این بازار آشنا هستند؛ ولی به‌خاطر اصطلاحات پیچیده‌ای که دارد، آن‌چنان به‌سمت بازار فارکس کشیده نمی‌شوند.

اما این بازار در کنار پیچیدگی‌هایش، وسعت بسیاری هم دارد و تقریبا برای تمامی افراد جامعه این امکان وجود دارد که وارد این بازار شوند. بروکرها نقش اساسی در این زمینه دارند؛ چون هم قابلیت لوریج را به کاربران‌شان می‌دهند تا با سرمایه‌ای کم قادر به ترید شوند، هم ویژگی‌های امنیتی و معاملاتی دیگر در خود دارند.

اگر برای ورود به بازار فارکس و توانایی خود برای سرمایه‌گذاری در آن مطمئن نیستید، می‌توانید از حساب دموی فارکس استفاده کنید و در کنار آن، با مطالعه و یادگیری اصول ترید در بازار فارکس رفته‌رفته حرفه‌ای‌تر بشوید.

حس شما نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار فارکس چیست؟ آیا فارکس ارزش ریسک کردن دارد؟ خوشحال می‌شویم در بخش نظرات برای ما بنویسید.

ممکن است علاقه مند باشید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر شکل و هر شخص ممنوع است.

انتشار هرگونه دیدگاه غیراقتصادی، تبلیغ سایت، تبلیغ صفحات شبکه‌های اجتماعی، قراردادن اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط غیرمجاز است.

دیدگاه‌هایی که از قوانین فوق تخطی کرده باشند، تأیید نمی‌شوند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *